مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به‌رغم اصرار خبرنگاران در مورد تاثیر طرح اعطای تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و زودبازده روی شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک از ارائه پاسخ روشن و صریح در این زمینه خودداری کرد.

امیررضا واعظی آشتیانی، معاون وزیر صنایع و معادن، درباره آخرین وضعیت اعطای تسهیلات بنگاه‌های کوچک و زودبازده توضیح داد: اگر از ابتدا اعطای این تسهیلات در حوزه کاری وزارت صنایع و معادن قرار می‌گرفت، می‌توانستیم امروز در این زمینه پاسخگو باشیم، اما هم اکنون این وظیفه به عهده وزارت کار و امور اجتماعی بوده و به ما مربوط نمی‌شود. وی که در پاسخ به این سوال که چرا در گذشته زمانی که بحث اعطای تسهیلات بنگاه‌های کوچک و زودبازده مطرح بود، مسوولان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در این زمینه صحبت‌های زیادی مطرح می‌کردند، اما هم‌اکنون به دلیل برخوردن به برخی چالش‌ها حاضر به جوابگویی در این زمینه نیستند؟ تاکید کرد: در حال حاضر در حال بررسی علت تعطیلی یا نیمه تعطیل شدن بنگاه‌های کوچک و متوسط صنعتی در کشور هستیم و مسلما ارائه تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و زودبازده از طریق اجرای طرح مربوط به ارائه این تسهیلات بی‌تاثیر نبوده است.

معاون وزیر صنایع ومعادن افزود: توجه به صنایع کوچک در سال‌های گذشته و به ویژه در سال‌های ۸۴ و ۸۵ چندان جدی نبود و امسال این بحث را آغاز کرده‌ایم؛ ضمن این که سوء‌استفاده از تسهیلات امر طبیعی بوده و ممکن است برخی از متقاضیان دریافت تسهیلات برای بنگاه‌های کوچک و زودبازده عملا وجود خارجی نداشته باشند و این تسهیلات در بخش صنعت کشور جذب نشده باشد. وی در عین حال اضافه کرد: در هر صورت زمانی که یک طرح اجرا می‌شود، ممکن است با مشکلاتی مواجه شود که طرح بنگاه‌های کوچک و زودبازده نیز از این قاعده مستثنا نیست و نباید تنها انگشت اتهام را به سوی سازمان یا مسوول خاصی نشانه گرفت. همچنین روان‌بخش، عضو هیات‌مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، در زمینه میزان تاثیر اجرای طرح اعطای تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و زودبازده بر عملکرد شهرک‌های صنعتی در کشور توضیح داد:‌ توقع داشتیم در زمینه اجرای این طرح حوزه مسوولیت‌ها روشن‌تر شود. در حال حاضر در مورد این که کدام یک از بخش‌هایی که تسهیلات را دریافت کرده‌اند، موفق بوده‌اند، بررسی خاصی انجام نشده است. ضمن این که سهم بخش صنعت از اعطای تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و زودبازده ۳۰‌درصد بوده است. واعظی آشتیانی طی مدتی که به ریاست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی برگزیده شده است، به طور پیوسته از بحث تولید بدون کارخانه سخن گفته است. وی در این زمینه نیز توضیح داد: برای اجرای این طرح با یکی از نهاد‌های علمی‌ نیمه‌خصوصی در کشور قرارداد مطالعه طرح را امضا کرده‌ایم. وی اضافه کرد: ‌در صورت اجرای این طرح بار زیادی از روی فعالیت‌های نهاد‌هایی مانند کمیته امداد و بهزیستی کم شده و دولت قصد ندارد هیچ دخالتی روی سرمایه‌گذاری در بخش تولید بدون کارخانه داشته باشد، بلکه تنها به تدوین راهبرد در این زمینه بسنده می‌کند.