پالایشگاه کاسپین با ظرفیت تصفیه روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ نفت‌خام در مجاورت بندر ترکمن در استان گلستان ساخته خواهد شد.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر ساجدی، مدیر مهندسی و ساختمان شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت، با بیان این مطلب اظهار کرد: مطالعات اولیه ساخت این پالایشگاه آغاز شده و مدیریت طرح در حال انتخاب محل و زمین مناسب است و سرمایه‌گذاری نیز توسط بخش‌خصوصی انجام می‌شود. وی افزود: با ساخت این پالایشگاه امکان فرآورش نفت‌خام تولید شده در کشور‌های حاشیه دریای خزر به وجود خواهد آمد. به این منظور به تازگی کشورهای ترکمنستان و قزاقستان برای سرمایه‌گذاری در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.

ساجدی با اشاره به ساخت پالایشگاه با مشارکت سوریه، اندونزی و مالزی تشریح کرد: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که توجیه اقتصادی طرح در مالزی به پایان رسیده و طراحی پایه در حال شروع شدن است. همچنین در پروژه اندونزی، مطالعات فنی و توجیه اقتصادی به پایان رسیده و زمین انتخاب شده، ولی در مورد پالایشگاه سوریه کار‌های اولیه در حال انجام است.

وی همچنین افزود: ایران در پالایشگاه مالزی ۳۰‌درصد، اندونزی ۳۰‌درصد و سوریه ۲۰‌درصد سهم دارد که تامین خوراک این واحد‌ها با ایران است. همچنین در پالایشگاه پارس شیراز بخشی از هزینه‌های سرمایه‌گذاری توسط شریک مالزی تامین می‌شود.

وی با اشاره به مشارکت سرمایه‌گذاری شرکت مالزیایی برای ساخت پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی پارس در استان فارس یادآور شد: خوراک این پالایشگاه از طریق یک خط ۴۰۰‌کیلومتری از پارس جنوبی تامین خواهد شد.