رکورد مصرف گازوئیل در آستانه صدور کارت هوشمند

گروه صنعت و معدن: مصرف بنزین در هفته گذشته (۲۹ دی تا ۵‌بهمن) معادل ۹/۴۱۱میلیون لیتر بوده که بیانگر متوسط مصرف روزانه ۸/۵۸میلیون لیتر است.

مصرف گازوئیل کل کشور نیز در این مدت ۳/۷۳۱میلیون لیتر بوده که از متوسط مصرف روزانه ۴/۱۰۴میلیون لیتر خبر می‌دهد. به گزارش ایسنا، در این راستا، بیشترین میزان مصرف بنزین کشور در هفته پیش مربوط به روز یک‌شنبه (۳۰ دی) با ۶/۶۹میلیون لیتر و بیشترین مصرف گازوئیل مربوط به‌همان روز با ۱۳۲‌‌میلیون لیتر بوده است. همچنین کمترین میزان مصرف بنزین در هفت روز گذشته مربوط به روز شنبه (۲۹ دی) با مصرف ۳/۴۳‌‌میلیون لیتر و کمترین مصرف گازوئیل نیز مربوط به همان روز با ۱/۷۱میلیون لیتر بوده است.

همچنین میزان مصرف بنزین استان تهران در هفته گذشته ۸/۸۳ میلیون لیتر بوده است.

براساس آمار رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بیشترین مصرف بنزین استان تهران مربوط به روز پنج‌شنبه (۴ بهمن) با ۱/۱۳‌‌میلیون لیتر و گازوئیل مربوط به روز چهارشنبه (۳ بهمن) با مصرف ۳/۱۸میلیون لیتر بوده است.

همچنین کمترین میزان مصرف بنزین در استان تهران مربوط به روز شنبه (۲۹ دی) با ۸/۸ میلیون لیتر و کمترین میزان مصرف گازوئیل مربوط به همان روز با مصرف ۵/۱‌‌میلیون لیتر بوده است.

مقایسه آمار مصرف بنزین کشور در هفته گذشته نسبت به مصرف ۲/۴۱۳‌‌میلیون لیتری هفت روز پیش از آن (۲۲ تا ۲۸ دی) از کاهش ۳/۱میلیون لیتری (معادل ۳/۰درصد) خبر می‌دهد. همچنین مقایسه مصرف گازوئیل هفت روز گذشته نسبت به هفت روز پیش‌ از آن با مصرف ۹/۷۰۰‌‌میلیون لیتر از افزایش ۴/۳۰میلیون لیتری (رشد ۳/۴درصدی) آن حکایت می‌کند.

شنبه (۲۹ دی) و همزمانی آن با تعطیلی روز عاشورا، مصرف فرآورده‌های نفتی به‌ویژه بنزین را به کمترین میزان آن در سال گذشته رساند؛ به‌گونه‌ای که مصرف بنزین پس از رشد ۱/۱۷درصدی در هفته پیش از آن به ۳/۴۳‌‌میلیون لیتر کاهش یافت. ولی همان‌طور که ملاحظه می‌شود در روز یکشنبه (۳۰دی)؛ یعنی نخستین روز کاری پس از چند‌ روز تعطیلی مصرف فرآورده‌های نفتی بنزین و گازوئیل به شدت افزایش پیدا کرد؛ به‌طوری که مصرف گازوئیل به بیشترین میزان خود در طول تاریخ مصرف این فرآورده در ایران رسید.

از سوی دیگر، با نزدیک شدن به شرایط توزیع گازوئیل از طریق کارت هوشمند و جدی‌تر شدن بحث سهمیه‌بندی آن و همچنین شرایط کنونی جوی کشور از نظر سرما و استفاده از سوخت جایگزین در برخی شهرها در منازل یا صنایع، برخی کارشناسان از احتمال احتکار این فرآورده برای مصارف آتی خبر می‌دهند. در هر صورت نتیجه آن افزایش چشمگیر مصرف گازوئیل در هفته‌های گذشته بوده است؛ در این زمینه مشاهده می‌شود که در دو هفته گذشته متوسط مصرف گازوئیل در روز بیش از ۱۰۰‌‌میلیون لیتر بوده است.

مصرف ۷/۱۲‌میلیارد مترمکعب گاز در دی ماه صرف کل گاز کشور در بخش‌های خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌ها در دی ماه سال‌جاری معادل ۱۲ میلیارد و ۷۵۷‌میلیون مترمکعب بوده که از متوسط مصرف روزانه ۲/۴۲۵‌میلیون مترمکعب حکایت دارد.

به نقل از روابط‌عمومی‌شرکت ملی گاز ایران، بخش خانگی به تنهایی حدود ۲/۸۹‌درصد از کل گاز مصرف شده، معادل ۱۱‌میلیارد و ۳۸۱‌میلیون مترمکعب را در اختیار داشته است؛ به گونه‌ای که در ماه دی روزانه به طور میانگین ۳/۳۷۹‌میلیون مترمکعب گاز در این بخش مصرف شده است.

این در حالی است که مقایسه مصرف گاز بخش خانگی ماه دی امسال و مدت مشابه سال گذشته با مصرف ۱۰‌میلیارد و ۶۹‌میلیون مترمکعب، بیانگر رشد ۶/۱۱‌درصدی مصرف گاز در این بخش بوده است.

همچنین مصرف کل گاز در بخش‌های خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌ها در دهمین ماه سال ۸۵ برابر ۱۱‌میلیارد و ۶۷۱‌میلیون مترمکعب (متوسط مصرف روزانه ۳۸۹‌میلیون مترمکعب) بوده است که نشان می‌دهد در دی ماه امسال به طور متوسط روزانه ۲/۳۶‌میلیون مترمکعب به مصرف گاز کشور افزوده شده است.

بر اساس این گزارش، بیشترین مصرف گاز کل کشور در بخش‌های خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌ها در ماه دی در برخی روزها به ۴۴۴‌میلیون مترمکعب و در بخش خانگی مربوط به روز چهارشنبه (۲۵ دی) با ۴۰۱‌میلیون مترمکعب رسید.

از سوی دیگر کمترین مصرف گاز کل کشور مربوط به روز جمعه (۱۴ دی) با مصرف ۳۹۹‌میلیون متر‌مکعب و در بخش خانگی نیز مربوط به همان روز با مصرف ۳۴۴‌میلیون متر‌مکعب بوده است.

در شرایطی رکورد تولید گاز کشور با ۴۶۹‌میلیون متر‌مکعب در روز در ماه گذشته شکسته شد که واردات گاز از ترکمنستان که با تامین پنج‌درصد نیاز گازی ایران، استان‌های مازندران، بخشی از گلستان و گیلان را پوشش می‌داد از شنبه(۸ دی) متوقف شد؛ همزمان با این شرایط، موج سرمای شدید، گسترده و طولانی مدت که در پنجاه سال گذشته بی‌سابقه بود، در کشور جریان داشت.

در این راستا با اقدامات شرکت ملی گاز ایران تلاش شد تا افت فشار گاز و قطعی‌های پراکنده در سرشاخه‌ها به حداقل برسد؛ به طوری که علاوه بر قطع گاز صادراتی به ترکیه با هدف تامین نیازهای داخلی و اعمال محدودیت در گازرسانی به صنایع عمده و نیروگاه‌ها با اولویت تامین گاز بخش خانگی، تولید، پالایش، انتقال و توزیع گاز به بیشترین ظرفیت رسید.