منشور سازمان کشورهای صادرکننده گاز موسوم به اوپک گازی در هفتمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در مسکو تصویب خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه «کامرسانت» روسیه، منشور این سازمان که در سال گذشته توسط ایران نوشته شده است، در ماه ژوئن (خرداد ۸۷) در هفتمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده نفت در مسکو بررسی و به تصویب خواهد رسید. موضوع اصلی اجلاس آینده سران کشورهای صادرکننده گاز، تبدیل مجمع غیررسمی کشورهای صادرکننده نفت به یک سازمان رسمی مانند اوپک است.

هدف از تشکیل این سازمان که به رهبری ایران و روسیه در حال انجام است، متناسب کردن قیمت گاز و بررسی شرایط بازار است. این در حالی است که کارشناسان بر این عقیده اند این سازمان تشکیل خواهد شد؛ اما با فشارهای اتحادیه اروپا و آمریکا با محدودیت‌هایی روبه‌رو خواهد بود.

۴۲‌درصد از ذخایر گازی جهان در کشور روسیه و ایران قرار دارد. در عین حال، نقش گاز در سبد انرژی به اندازه‌ای بالاست که قرن ۲۱ را قرن گاز نامیده‌اند.

دهم بهمن سال ۱۳۸۵ رهبر معظم انقلاب در دیدار دبیر شورای امنیت روسیه با اشاره به وجود نزدیک به نیمی از ذخایر گاز جهان در روسیه و ایران، پیشنهاد کردند: این دو کشور با کمک یکدیگر می‌توانند بنای یک سازمان مربوط به همکاری‌های گازی را همچون اوپک پایه‌گذاری کنند.