وزیر نیرو با اشاره به مشکل تامین سوخت نیروگاه‌های کشور، زمان خاموشی‌ها را بین ۱ بامداد تا ۵ صبح عنوان کرد.

پرویز فتاح گفت: با وجود برخی مشکلات برای تامین گاز برخی از نقاط و عدم گازرسانی به برخی نیروگاه‌های کشور، اولویت فعلی وزارت نیرو تامین برق خانگی است. وزیر نیرو ادامه داد: وزارت نیرو در تامین سوخت نیروگاه‌های خود با مشکل روبه‌رو است؛ اما تمام سعی ما بر این است که خاموشی روزانه در کشور وجود نداشته باشد؛ این در حالی است که برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی، همکاری‌های مطلوبی میان وزارت نیرو با وزارت کشور و سایر دستگاه‌های مربوطه برقرار شده است.

وی اولویت دولت مبنی بر تامین برق خانگی و گاز شمال کشور را از دلایل خاموشی‌های پراکنده اخیر در کشور خواند و گفت: تمامی سعی ما بر این است که به خاطر محدودیت گاز و سرمای طولانی بتوانیم گاز شمال کشور را تامین کنیم. در این راستا با تصمیم ملی که در این خصوص اتخاذ شده، قرار است تا زمان خاموشی‌ها در شب و مابین ساعت ۱ بامداد تا ۵ صبح باشد.

وی ابراز امیدواری کرد تا با اتمام سرما، خاموشی‌ها نیز به پایان رسد؛ چراکه ظرفیت شبکه برق کشور برای پاسخگویی کاملا مناسب است و مشکل تامین سوخت نیروگاه‌ها و افت فشار گاز در مناطق سردسیر سبب بروز خاموشی‌ها شده است. براساس این گزارش، با تداوم سرمای زمستانی که از حدود سه هفته قبل در سراسر کشور و به صورت فراگیر آغاز شده، برخی نقاط کشور به دلیل عدم سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها دچار خاموشی‌های پراکنده شده‌اند.

به گزارش مهر، در پی کاهش دما و شدت برودت هوا طی روزهای اخیر و اولویت دادن به تامین گاز مشترکان خانگی، میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌های کشور به پایین‌ترین سطح در سال‌های اخیر رسیده است، این درحالی است که افزایش مصرف گاز در بخش خانگی طی این دوره زمانی سبب شده تا شرکت ملی گاز ایران میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌های کشور را تا حد کم سابقه‌ای نسبت به سال‌های گذشته کاهش دهد. اما به‌رغم وعده پیشین مسوولان توانیر مبنی بر تامین برق مورد نیاز کشور در فصل سرما، قطعی دو ساعته برق در تهران و برخی استان‌های کشور به دلیل کمبود سوخت نیروگاه‌ها، موجب نگرانی برخی از مردم شده است، این درحالی است که به علت فراگیری، شدت و کثرت روزهای سرد زمستان امسال که طی دهه اخیر بی سابقه بوده، مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها افزایش یافته و هم‌اکنون ذخیره مخازن سوخت نیروگاه‌ها به حداقل رسیده که این امر امکان بروز خاموشی‌های پراکنده در سراسر کشور را پررنگ‌تر می‌کند.