قائم‌مقام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: بخش خشکی فاز ۶ آماده بهره‌برداری کامل است، ولی بخش دریایی آن هنوز راه‌اندازی نشده و منتظر اعلام زمان از سوی استات اویل هستیم.

به گزارش فارس، سید‌ابوالحسن خاموشی اظهار داشت: گاز فازهای ۶ و ۷ و ۸ پارس جنوبی برای تزریق در مخزن آغاجاری در نظر گرفته شده‌است. وی افزود: این فازها نیاز به ۳ سکو دریایی دارند. تاکنون یک سکوی آن نصب شده و در مرحله تست و پیش راه‌اندازی بوده البته راه‌اندازی این سکو هنوز مراحل نهایی خود را طی نکرده است. خاموشی گفت: ۲ سکوی دیگر نیز در خشکی در مرحله انجام اقدامات مکانیکی، برق و غیره قرار دارند.

به گفته وی، سکوی نصب شده در دریا از لحاظ پیش راه‌اندازی و آماده‌سازی بالای ۹۶‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد. شرکت استات اویل مشغول آماده‌سازی و راه‌اندازی این سکو است.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه یادآور شد: این شرکت هنوز زمان مشخص و روشنی برای بهره‌برداری و راه‌اندازی اعلام نکرده است. وی تصریح کرد: بخش خشکی فاز ۶ آماده بهره‌برداری کامل است، ولی بخش دریایی آن هنوز راه‌اندازی نشده و منتظر اعلام زمان استات اویل هستیم.

خاموشی درخصوص تاخیر راه‌اندازی این فاز گفت: استات اویل در راه‌اندازی بخش دریایی این فاز، صدرا را کنار گذاشت و همین امر و انتخاب پیمانکار جدید برای این منظور، زمان بر بود که سبب تاخیر شد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی نیز اظهار داشت: این دو فاز علی‌رغم آنکه پیشرفت کاری خوبی نسبت به گذشته داشته‌اند، اما گاز آنها به امسال نرسید و نیمه اول سال آینده فاز ۹ به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته وی، تاپ ساید‌های مربوط به این دو فاز به آب انداخته شد و در محل فازها نیز نصب شده که تنها بخش خشکی آن از برنامه‌ قدری عقب‌تر است.

خاموشی تصریح کرد: تاخیر در راه‌اندازی فازها بیشتر ناشی از برخی مسائل تامین تجهیزات و مدیریت پیمانکاران است و مباحث مالی عامل این تاخیر‌ها نیست.