مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به رفع مشکل افت فشار و قطعی گاز (جز در موارد دستکاری رگولاتور)در کشور گفت: از مردم می‌خواهیم در مصرف گاز صرفه‌جویی کرده و در چارچوب الگوی مصرف تدوین شده، گاز مصرف کنند.

‌رضا کسایی‌زاده با اشاره به آخرین وضعیت تامین گاز کشور اظهار داشت: در حال حاضر همه شهرها و استان‌هایی که با کمبود فشار گاز مواجه بودند، از فشار لازم و مناسب برخوردارند. وی افزود: قطعی های پراکنده‌ای که در این شهرها وجود دارد، ناشی از خرابی رگولاتورهایی است که دست‌کاری شده‌اند و پرسنل شرکت ملی گاز در حال رفع اشکالات آنها هستند.

کسایی زاده یادآور شد: شهرهای شمالی کشور نیز در حال حاضر گازدار شده‌اند و افت فشاری که منجر به قطعی گاز شود، نداریم.

وی درخصوص میزان تولید و مصرف کنونی گاز کشور یادآور شد: در حال حاضر روزانه حدود ۴۶۹‌میلیون مترمکعب گاز از منابع دریافت و ۴۵۰‌میلیون متر مکعب آن به خط داده می‌شود. ما به‌التفاوت این دو رقم نیز گاز تحویلی به پتروشیمی‌ها است.

به گفته وی، گاز تحویلی به نیروگاه‌ها نیز افزایش یافته و به حدود ۲۳‌میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

معاون وزیر نفت درادامه یادآور شد: میزان گاز تولیدی کشور در حال حاضر بیش از میزان گازی است که در گذشته با احتساب واردات از ترکمنستان، در کشور تولید می‌شده است.

کسایی‌زاده افزود: البته هنوز هم از همه می‌خواهیم در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند و در چارچوب الگوی مصرف تدوین شده برای آنان مصرف کنند.

همچنین فرید عامری، مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور گفت: تاکنون بیش از ۴۵‌میلیون لیتر نفت سفید و ۲۵‌میلیون لیتر نفت گاز در نقاط مواجه با کمبود گاز توزیع شده است.

عامری در تشریح آخرین وضعیت توزیع فرآورده‌های نفتی در مناطق مواجه با کمبود گاز اظهار داشت: تاکنون بیش از ۴۵‌میلیون لیتر نفت سفید و ۲۵‌میلیون لیتر نفت گاز در این مناطق توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی توزیع شده است.

وی افزود: بیش از ۵۳۰۰ تن گاز مایع (LPG) نیز در مناطقی که با افت فشار یا قطعی گاز مواجه بوده‌اند، توزیع شده است. این موارد صرفا به مصرف‌کنندگانی تحویل شده که گاز طبیعی آنها دچار مشکل بوده است.

به گفته وی، ۱۰ هزار سیلندر گاز مایع نیز توسط ۲۰ تریلی از تهران به استان‌ها مازندران و گلستان انتقال یافته است.

وی افزود: حداقل به طور متوسط روزانه ۱۵‌میلیون لیتر نیز از ذخایر نیروگاه‌ها برای تداوم کار آنها برداشت می‌شود. مقدار گاز تحویلی به آنها نیز در حداقل ممکن یعنی کمتر از روزانه ۲۰‌میلیون مترمکعب تحویل نیروگاه‌ها می‌شود.

عامری در ادامه یادآور شد: در دی و بهمن ماه به‌طور متوسط روزانه حداقل ۱۸‌میلیون لیتر گازوئیل وارد کشور می‌شود.