فصل سوم نقل و انتقالات وزارت صنایع و معادن

گروه صنعت و معدن- محسن شاطرزاده، معاون اقتصادی و بین‌الملل وزارت صنایع و معادن استعفا داد.

به گزارش خبرنگار، همزمان با آغاز دور سوم تغییرات مدیران بلندپایه وزارت صنایع و معادن، یکی از معاونان ستادی این وزارتخانه از سمت خود کناره‌گیری کرد. شاطرزاده که از مدیران وزارت دوره طهماسبی به شمار می‌آید، همواره یکی از نزدیک‌ترین و معتمدترین افراد این وزارتخانه بوده و این امر حتی در دوره وزارت محرابیان نیز ادامه داشت.

علی‌اکبر محرابیان پیش از این در مراسم تودیع و معارفه معاونان از جمله حاتم و دانش‌ مارنانی، گفته بود «برخی از معاونان وزارتخانه از جمله آقای شاطرزاده در سمت خود ابقا می‌شوند.» سوابق اجرایی شاطرزاده مربوط به مجموعه جهاد نصر و نیز پروژه‌های سدسازی و دفاعی بوده است که در چهارم آبان‌ماه ۸۴با حکم علی‌رضا طهماسبی وزیر پیشین وارد معاونت اقتصادی و امور بین‌الملل شده بود. وی در مدت حضور خود در آن معاونت مسائلی همچون تشکیل کنسرسیوم‌های بزرگ صنعتی برای حضور در پروژه‌های برون‌مرزی را پیگیری می‌کرد. البته ارائه آمارهایی درباره تقاضا و جذب سرمایه خارجی در بخش صنعت و معدن جنجال‌هایی را به همراه داشت؛ چراکه منتقدان بر این باور بودند که آمارهای ارائه شده چندان قابل اتکا نیست و نمود عینی در اقتصاد کشور نداشته است.

اکنون که موج سوم تغییرات از راه رسیده، تغییر مدیران بلندپایه تنها به این معاونت محدود نمی‌شود.

احمدی معاون جدید

منابع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گزارش داده‌اند که یکی از همراهان جدید محرابیان، به زودی در سمتی اجرایی خواهد گرفت. خدامراد احمدی که همزمان با دور نخست تغییرات، رییس دفتر حوزه وزارتی محرابیان را در اختیار گرفته بود، قرار است یکی از معاونت‌های ستادی وزارت صنایع و معادن را بر عهده گیرد. احمدی در دوره سرپرستی محرابیان به جای عبودزاده قرار گرفته بود. گفته می‌شود جانشین احمدی، آقای موسوی خواهد بود. موسوی نیز از افراد نزدیک و جزو معتمدان وزیر صنایع و معادن به شمار می‌آید که پیشتر در ستاد تبصره ۱۳ فعالیت می‌کرده است.

دوره جدید تغییرات باز هم به همین تعداد افراد ختم نخواهد شد؛ چرا که قرار است حدود ۱۰ تا ۱۲ حکم جدید در وزارت صنایع و معادن صادر شود. وزیر جدید صنایع و معادن که از ۲۴ مرداد ماه فرماندهی وزارت صنایع و معادن را برعهده گرفته، همواره تغییر مدیران را در دستور کار داشته است.

دور نخست تغییرات در مدت سه ماهه سرپرستی وی شکل گرفت که در آن امیررضا واعظ آشتیانی به جای محمدرضا نوتاش، پست ریاست بر شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صنایع کوچک (که در عین حال معاونت وزارتخانه به شمار می‌آید) را گرفت و همزمان عنوان معاونت تولید از محسن حاتم گرفته و به دانش مارنانی سپرده شد. هر چند مارنانی مدت کوتاهی در وزارت طهماسبی معاونت تولید را در اختیار داشت.

در دور دوم که با جنجالی بیشتر از دوره نخست توام بود احمد قلعه‌بانی از راس مدیریتی سایپا برداشته شد و به جایگاه رییس هیات عامل ایدرو فرستاده شد.

فصل که به اتمام نرسیده

در حالی‌که فصل نقل و انتقالات دور دوم برای جانشینی قلعه‌بانی و حتی معاونت خودرو، به اتمام نرسیده موج سوم، بدنه مدیریتی وزارت صنایع و معادن را در برگرفته است. این در حالی است که قرار بود در اواخر هفته گذشته حکم مدیرعامل جدید سایپا صادر شود و چهره معاونت جدیدالتاسیس خودرو نیز نمایان شود. معاونتی که جنجال‌های فراوانی به همراه خود آورده است.