صادرات نداریم، تمام گاز را مصرف می‌کنیم

وزیر نفت خبر داد که هم‌اکنون صادرات گاز نداریم و تمام تولید داخل را در اختیار شبکه مصرف قرار می‌دهیم.

غلامحسین نوذری روز گذشته پس از اتمام جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و خبر فوق را اعلام کرد. وی در عین حال گفت که نه تنها صادرات را قطع کرده‌ایم که بخش اعظم گاز صادراتی آذربایجان را هم برای مصرف داخلی، خریداری خواهیم کرد.

مقامات کشورمان به تازگی درخواست خرید گاز را از آذربایجان مطرح کرده‌اند. قرار است با این اقدام، بخش زیادی از گاز صادراتی آذربایجان به نخجوان، به ایران فروخته شود. این در حالی است که به گفته وزیر نفت، همچنان بخش‌هایی از کشور با قطعی یا افت فشار گاز مواجه هستند. به گزارش مهر، غلامحسین نوذری تصریح کرد: امروز ۴۵۷‌میلیون مترمکعب گاز در شبکه تزریق می‌کنیم. برهمین اساس، عمده مشکلات حل شده است و بعضی از مناطق دچار افت فشار هستند.

وی با تاکید بر اینکه با اقدامات انجام شده، بخش عمده‌ای از مشکلات کاهش یافته است، افزود: در برخی از نقاط کاهش فشار داشتیم که هم اکنون گاز آنها برقرار شده است.

وزیر نفت گفت: بخشی از استان‌هایی که دچار مشکل شدند، تامین نفت سفید، گاز مایع، نفت کوره و نفت گاز آنها بر عهده شرکت ملی پالایش و پخش بود که بخش عمده مشکلات مردم با ارائه به موقع فرآورده‌ها حل شد.

نوذری گفت: قطعی گاز زمانی است که شهری از گاز برخوردار نیست در حالی‌که بسیاری از شهرهایی که قطعی گاز آنها مطرح می‌شود، ۷۰ تا ۸۰‌درصد دارای گاز هستند.

قطع گاز ۳۰۰هزار خانوار

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک وجود دارد که از این تعداد ۳۰۰ هزار انشعاب دچار مشکل قطع گاز هستند که حدود ۵/۲‌درصد مصرف کل کشور را شامل می‌شود.

وزیر نفت تصریح کرد: کلیه پالایشگاه‌ها و واحدهای تولیدی بالادستی و سیستم تقویت فشار گاز و غیره با قوت و تمام ظرفیت خدمات ارائه می‌کنند.

گلایه از قوه قضاییه

وی با بیان اینکه سخنان سخنگوی قوه قضائیه در ارتباط با برخورد با یک مدیر خاطی شرکت ملی گاز خستگی را در تن نیروهای وزارت نفت گذاشت، افزود: مطلب عنوان شده به ۴ سال پیش باز می‌گردد که آن هم فقط یک مدیر بود نه چند مدیر و ارتباطی به این دولت و مجموعه وسیع وزارت نفت نداشته است. انتقال و بیان این مطلب در این روزها شایسته سخنگوی قوه قضائیه نبود و گله‌مند هستم.

نوذری در پاسخ به این سوال که آیا عدم پیشرفت طرح‌های عسلویه باعث قطعی گاز شده است، گفت: پیش از آنچه که گاز از مجموعه عسلویه بیاید، گاز به شبکه تزریق شده است. بحث انتقال شبکه است و ایستگاه‌های مسیر ظرفیت تعریف شده‌ای دارند.

وی افزود: اگر همه فازهای عسلویه نیز امروز تولید داشت و خطوط انتقال انجام نشده بود، این مشکلات خود را در شمال و سرشاخه‌ها نشان می‌داد، بنابراین بخشی از مسائل به محدودیت‌های شبکه باز می‌گردد.

وزیر نفت در مورد مساله گاز ترکمنستان نیز اظهار داشت: پیغام من به ترکمنستان این بود که باید گاز را وصل کنند و مذاکره کنند. از این رو، ترکمنستان تا گاز را وصل نکند، مذاکره نخواهیم کرد.

از آذربایجان هم گاز می‌گیریم

وی با تاکید بر اینکه حدود یک‌میلیون مترمکعب از آذربایجان گاز وارد می‌شود که باید بخشی از آن را به نخجوان بدهیم، تصریح کرد: توافقی انجام داده‌ایم که بخش اعظم این گاز را در داخل کشور استفاده کنیم و هیچ گازی هم اکنون به هیچ نقطه‌ای صادر نمی‌شود و تمام گاز تولیدی کشور در داخل مصرف می‌شود.

نوذری در ادامه صدور کارت هوشمند گازوئیل را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: هم اکنون در حال جمع‌آوری اطلاعات در این خصوص هستیم و پس از پایان این اقدام کارت‌ها صادر می‌شود. همچنین تلاش بر این است تا اوایل سال ۸۷ کارت‌ها صادر شود. بر همین اساس، سهمیه‌بندی گازوئیل مطرح نیست، بلکه صرفا استفاده از کارت هوشمند برای تامین گازوئیل مطرح است.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی در ارتباط با افزایش تولید کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تصریح کرد: قیمت نفت در ۱۰ روز گذشته پنج تا شش دلار کاهش یافته و در شرایط کنونی و با توجه به وجود نفت در بازار، نیازی به افزایش تولید اوپک به نظر نمی‌رسد.

ترکیه دست به کار شد

در حالی که ایران هنوز صادرات گاز خود را به ترکیه از سر نگرفته است، وزیر انرژی این کشور اعلام کرد مردم ترکیه با سرمای هوا دچار مشکل نمی شوند، چرا که وزارت انرژی اقدامات لازم را برای تامین گاز انجام داده ‌است.

به گزارش ایسنا، حلمی گولر در دیدار با خبرنگاران پس از آن‌که اظهارات مقامات ترکیه مبنی بر ازسرگیری گاز ایران از دوشنبه محقق نشد، گفت: ترکیه از دیگر منابع گازی استفاده می‌کند و همچنین گاز را از ذخایر زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌دهد.

وی همچنین در پاسخ به این شایعه که ترکیه در روزهای آینده بدون گاز باقی می‌ماند، افزود: ما سعی می‌کنیم این زمستان سرد را بدون به ‌زحمت‌ افتادن شهروندانمان سپری کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آناتولی، مقامات وزارت انرژی ترکیه اعلام کرده‌اند، دولت این کشور مشکلی در تامین نیاز مصرف‌کنندگان خانگی و صنعتی ندارد.