یک مقام آگاه گفت: در پی برودت شدید هوا و افت فشار گاز در داخل کشور، صادرات گاز به ترکیه نیز در جهت تامین بخشی از نیاز داخلی به حداقل رسید و ۸۰درصد کاهش یافت.

به گزارش فارس، این مقام آگاه اظهار داشت: در پی سردی شدید هوا طی روزهای گذشته و قطع واردات گاز از ترکمنستان، صادرات گاز کشور به ترکیه نیز به حداقل رسیده است. وی افزود: بر اساس تعهد باید روزانه حدود ۲۰میلیون مترمکعب گاز به ترکیه تحویل شود که این روزها، حجم گاز تحویلی به این کشور به حدود ۴ الی ۵میلیون مترمکعب کاهش یافته است. به گفته وی، برای دریافت مجدد گاز از ترکمنستان، صحبت‌ها و مذاکرات غیررسمی نیز صورت گرفته تا پس از رفع بحران، مذاکرات به شکل جدی پیگیری شود. واردات گاز ایران از ترکمنستان از صبح روز شنبه متوقف شد که علت آن نیز انجام پاره‌ای تعمیرات و رفع اشکالات فنی از سوی طرف ترکمنی عنوان شده است.

این در حالی است که منابع مطلع، علت قطع صادرات گاز به ایران از سوی ترکمنستان را فشار برای افزایش بهای گاز عنوان می‌کنند.

در همین حال وزیر امور‌خارجه ترکمنستان گفت: پس از تعمیر خطوط انتقال، صادرات گاز این کشور به ایران در آینده نزدیک از سر گرفته می شود. به گزارش پرس تی‌وی، رشید مردوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان که در دیدار با محمد رضا فرقانی سفیر ایران در عشق آباد سخن می‌گفت، قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران را ناشی از مشکلات فنی دانست و گفت، هر زمان که خطوط لوله انتقال گاز تعمیر شود صادرات گاز از سر گرفته می‌شود.ایران سالانه هشت میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد می‌کند.

همچنین یکی از مقامات شرکت ملی گاز ایران گفت، انتظار می‌رود تا اواخر هفته جاری صادرات گاز ترکمنستان به ایران از سر گرفته شود. به نقل از رویترز، عبادا... قنبری مدیر روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران گفت: «پیش‌بینی ما این است که در اواخر هفته جاری صادرات گاز ترکمنستان به ایران از سرگرفته خواهد شد».

صادرات گاز ترکمنستان به ایران از سه روز پیش قطع شده است و در نتیجه ۱۱ شهر شمالی کشور با مشکل کمبود گاز مواجه شده‌اند. پنج‌درصد گاز مصرفی ایران از طریق ترکمنستان تامین می‌شود.

قنبری در ادامه خبر مربوط به کاهش صادرات گاز ایران به ترکیه برای تامین نیاز داخلی را تایید کرد و گفت: «بعد از این که وضعیت در داخل ایران به حالت عادی بازگردد، صادرات گاز به ترکیه نیز به سطح قبل باز می‌گردد».