از روز شنبه (۹ دی) حدود ۵۰‌درصد از مجموع واردات گاز ترکمنستان که معادل پنج‌درصد نیاز گازی کشور بود، قطع شده است. عزیزا... رمضانی - مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران - با بیان این مطلب اظهار کرد: این پنج‌درصد رقم ناچیزی از نیاز ایران محسوب می‌شود.

ترکمنستان نیز دلیل کاهش صادرات گاز به ایران را مسائل فنی و عملیاتی اعلام کرده است. هر چند خبرگزاری فارس اعلام کرده ترکمنستان در نظر دارد، قیمت فروش گاز به ایران را دو برابر افزایش دهد.

وی با بیان این که به دنبال این کاهش واردات افت فشار در برخی نقاط شمالی کشور ایجاد شده است، افزود: البته دلیل اصلی افت فشار گاز سرمای شدید و افزایش مصرف گاز در استان‌های شمالی و عدم رعایت الگوی مصرف بوده است که امیدواریم ظرف چند ساعت آینده این مشکلات برطرف شود.

۱۰ درصد صرفه‌جویی شود

وی با اعلام خبر تشکیل ستاد بحران در استان‌ها توضیح داد: تلاش می‌شود با حذف مسائل غیر ضروری میزان گاز در حد تامین نیاز کشور باشد. در حال حاضر امکان تامین ۴۶۵‌میلیون مترمکعب گاز در روز وجود دارد که اگر تنها ۵ تا ۱۰‌درصد صرفه‌جویی شود، علاوه بر از بین رفتن هرگونه احتمال قطعی گاز نیاز سایر بخش‌ها نیز تامین خواهد شد.

او با اشاره به افتتاح خط پنجم تهران که در روز‌های آینده انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: از یک ساعت پیش تزریق گاز به این خط آغاز شده است که به افزایش فشار گاز استان‌های تهران و سمنان کمک می‌کند.

احتمال افزایش قیمت CNG

وی همچنین از بررسی افزایش قیمت CNG خبر داد و افزود: براساس قانون امکان افزایش قیمت CNG تا ۵۰‌درصد قیمت بنزین وجود دارد؛ یعنی می‌توانیم به صورت قانونی آن را تا ۵۰ تومان افزایش قیمت دهیم، ولی در بررسی‌های اخیر قیمت ۳۵ تومان برای هر مترمکعب CNG پیشنهاد داده شده که تصویب نهایی آن توسط ستاد تبصره ۱۳ انجام خواهد شد.

قطع گاز پیش‌بینی شده

به گفته وی قطع گاز واحدهای صنعتی در قرارداد بین شرکت ملی گاز و صاحبان صنایع پیش‌بینی شده است. عزیزا... رمضانی، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز در گفت و گو با جامع نیوز اظهار داشت: کارخانجات صنعتی موظف شده‌اند، ذخیره سوخت مایع داشته باشند تا در صورت قطع گاز با مشکل مواجه نشوند. وی افزود: اولویت شرکت ملی گاز، مصارف خانگی است و برای تامین گاز مصارف خانگی در موارد اضطراری ممکن است گاز مورد نیاز از نیروگاه‌ها تامین شود. رمضانی تصریح کرد: در صورتی که گاز تامین شده از نیروگاه‌ها نیز جوابگوی مصارف خانگی نباشد گاز کارخانجات صنعتی قطع می شود تا به مصرف خانگی برسد.

مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز خاطر نشان کرد: اگر چه ضرر و زیان کارخانجات صنعتی از قطعی گاز قابل ملاحظه است اما اولویت شرکت گاز در تامین گاز مربوط به مصارف خانگی است.