گروه صنعت و معدن- عملیات اکتشاف یک‌میلیارد تن سنگ‌آهن در استان یزد، در انتظار صدور مجوز است. مناطق ساغند و دی ۱۹ (D۱۹) به ترتیب از ۳۰۰ و ۷۰۰میلیون تن ذخیره سنگ‌آهن برخوردارند، اما به سبب قرار گرفتن در مناطق حفاظتی، نیاز به کسب مجوز از سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست و انرژی اتمی دارند.

مقامات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، با اعلام این موضوع به استاندار یزد، خواستار رفع محدودیت‌های اکتشافی در این مناطق شده‌اند. نتایج مطالعات اکتشافی نشان می‌دهد، متوسط عیار سنگ‌آهن منطقه دی ۱۹ به ۶۰درصد می‌رسد. D۱۹ و ساغند از محدوده‌های معدنی حوزه بافق در استان یزد به شمار می‌آیند.

در‌حال‌حاضر ۹ طرح اکتشافی برای ذخایر سنگ‌آهن و ذغال‌سنگ در این استان در حال اجرا است که دو طرح سنگ آهنی به سبب حجم ذخایر از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

استان یزد هم‌اکنون با در اختیار داشتن ۳هزار و ۳۰۰میلیارد تومان طرح معدنی و صنایع معدنی، بیشترین سهم را در کل کشور در این حوزه به خود اختصاص داده‌ است. این در حالی است که با احتساب واحدهای فعال فعلی ارزش کل واحدهای معدنی و صنایع معدنی استان به ۵هزار میلیارد تومان می‌رسد.