عملیات نصب نخستین عرشه فازهای ۹ و ۱۰ میدان گازی پارس جنوبی با موفقیت به پایان رسید.

به نقل از روابط عمومی شرکت تاسیسات دریایی، در حال حاضر عرشه SPD۱۰ با وزنی حدود ۲۳۰۰ تن بر روی سکوی خود قرار گرفته است و عملیات جوشکاری اتصال این دو سازه فلزی بزودی آغاز می‌شود. با رسیدن بارج mtaff carrier (بارج حامل عرضه‌های ۹ و ۱۰) به منطقه پروژه ۲۳ آذرماه این عملیات شروع شد.

محمد وفایی نماینده شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در عملیات نصب مستقر در شناور نصاب گفت: عملیات برش و جداسازی عرشه موقت حفاری، همچنین فعالیت‌های محیط‌زیست که به‌دلیل نزدیک بودن دکل حفاری به شناور نصب‌کننده از اهمیت زیادی برخوردار است از فعالیت‌های مقدماتی نصب بود. وی افزود: فاصله نزدیک ۵/۲متری دکل حفاری دریایی ساگادریل ۲ با شناور نصب و امکان برخورد عرشه با دکل در زمان قرار گرفتن آن بر روی سکو نیز از حساسیت‌های انجام این پروژه بود که خوشبختانه بدون هیچ‌گونه مشکلی انجام گرفت.

وفایی یکی دیگر از ریسک‌های اجرایی عملیات نصب عرشه SPD۱۰ را امکان برخورد عرشه با لوله‌های چاه‌های فاز ۹ که از سطح آب خارج شده‌اند دانست و گفت: این مورد هم در اجرای پروژه مشکلی ایجاد نکرد. وی انجام عملیات اتصال وایرهای لیفت عرشه فاز ۹ به جرثقیل اصلی را نیز یکی از مراحل مهم عملیات برشمرد.

به گفته وفایی نصب پلی میانی، بین عرشه‌ها، همچنین نصب «ماژول هلی دک» تا دو روز آینده انجام خواهد گرفت.