یارانه 700میلیارد تومانی کود به سمت قاچاق هدایت می‌شود

انجمن تولیدکنندگان کود کامل شیمیایی با ارسال نامه‌ای سرگشاده به رییس مجلس گفت: یارانه ۷۰۰‌میلیارد تومانی کود تک عنصری به سمت رانت و قاچاق هدایت می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس در نامه سرگشاده انجمن تولید کنندگان کود کامل شیمیایی به رییس و نمایندگان مجلس آمده است: هر سال حدود ۷هزار‌میلیارد ریال از منابع مالی کشور صرف یارانه کود شیمیایی می‌شود که متاسفانه بخش قابل توجهی از این یارانه‌ها از طریق تهیه و توزیع کودهای تک عنصری وارداتی و پتروشیمی به سمت رانت و بازار آزاد و قاچاق به خارج از کشور هدایت می‌شود.

در این نامه آمده است: اخیرا وزارت جهاد کشاورزی در یک اقدام کاملا غیرکارشناسانه و برخلاف رویه متداول در سایر کشورهای صاحب کشاورزی و به‌‌رغم سال‌ها مطالعه و هزینه که توسط خود وزارت کشاورزی انجام شده است و حتی بدون ارایه یک مقاله و توجیه علمی یا اقتصادی در صدد حذف تولید کود کامل ماکرو محتوی ریزمغذی، از برنامه کودی کشور و هدایت کشاورزان به روال ۵۰ سال قبل و مصرف کودهای وارداتی تک عنصر می‌باشند.

در این نامه می‌خوانیم: واردات بی رویه کود تک عنصری باعث شد، ضمن تعطیل شدن غیرمسوولانه ۳۰۰ واحد تولیدی کود کامل ماکرو داخلی که با‌میلیارد‌ها تومان سرمایه و بدهی بانکی و هزاران شغل تاسیس شده موجب به خطر افتادن سلامت جامعه و افت کیفیت محصولات غذایی می‌شود.

در این نامه آمده است: انجمن تولید‌کنندگان کود با ارایه دلایل و مدارک علمی مستند اعلام می‌‌کند، واردات بی‌رویه کودهای تک‌عنصری و حذف کودهای کامل محتوی ریزمغذی تولید داخلی از رژیم کودی کشور یک خسران بزرگ ملی است و آماده است در یک مجمع علمی مطلع و بیطرف آن را اثبات کند. در فراز دیگری از نامه آمده است: به طور کلی به‌‌رغم این که در جهان حدود ۲۵درصد کود مصرفی، کود کامل ماکرو است، چرا در کشور ما دو سال است که تولید و مصرف آن به تعطیلی کشیده شده است. دراین نامه تاکید شده‌است: در شرایطی که کودهای تک عنصری با یارانه و به کمتر از ۲۵درصد قیمت تمام شده توزیع می‌شود، چگونه تولید‌کنندگان کود کامل قادر خواهند بود کود کامل را به صورت آزاد تولید و توزیع کنند.