کاهش عیار طلا به زیر ۱۸ مغایر استاندارد ملی طلا است و موسسه استاندارد آن را مجاز نمی‌داند. این گفته معاون موسسه استاندارد است که پس از پیشنهاد دست‌اندرکاران صنف طلا عنوان شد.فعالان صنف طلا پیشنهاد داده‌اند برای افزایش قدرت خرید مردم، عیار طلا از ۱۸ به ۱۴ کاهش یابد. پریچهر قزلباش، معاون مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب افزود: درست است که با پایین آمدن عیار طلا با توجه به شرایط فعلی قدرت خرید مصرف کننده بالا می‌رود و این کار به سود تولید کننده نیز خواهد بود، ولی در استاندارد ملی مدون فعلی این امر مجاز نیست.

وی با اشاره به این که عیارهای ۱۸، ۲۰ و ۲۲ جزو استانداردهای ملی تولید طلا محسوب می‌شوند، افزود: اگر تولیدکننده‌ای زیر عیار ۱۸ به تولید طلا بپردازد، مخالف استاندارد عمل کرده است.

به گفته وی آگهی اعلام اجباری استاندارد مذکور در سال ۱۳۶۷ به کلیه تولید کنندگان و توزیع کنندگان این فرآورده ابلاغ شده، ولی به موجب موانع و مشکلات اجرایی نظارت در این خصوص به تعویق افتاده است.

قزلباش خاطرنشان کرد: موسسه استاندارد بر آن شد که برای نظارت هر چه بیشتر دستورالعملی رادر سال ۸۳ تحت عنوان «دستورالعمل نظارت بر عملکرد واحدهای تولید کننده و توزیع کننده مصنوعات طلا» تدوین کند.

به گفته او در این دستورالعمل مقرر شده که کلیه ادارات کل موسسه استاندارد مستقر در استان‌های کشور به تشکیل کمیته نظارتی برای نظارت‌های عالی بر اجرای صحیح استاندارد طلا مبادرت کنند.