گازجایگزین نفت شود

غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران چند روز پس از اخذ رای اعتماد از مجلس قانونگذاری ایران در جمع مدیران شرکت گاز و شرکت‌های تابعه آن تاکید کرد مجموعه وزارت نفت سالم‌ترین مجموعه است و دلسوزترین و سخت‌کوش‌ترین افراد را دارد و ما با اعتماد به نیروی انسانی اجرای امور را تسریع و تسهیل می‌کنیم. نوذری تاکید کرد و مسوولیت همه تصمیم‌هایی که مدیران برای پیشبرد هدف‌های وزارت نفت اتخاذ کنند را می‌پذیرم. در خبر مخابره‌شده از سوی ایرنا آمده است: «من به همه شما‌ها اعتماد دارم و بنا ندارم حرف شما را با کسی چک کنم.»

سرمایه‌گذاری در صنعت نفت افزایش می‌یابد، بر لزوم برنامه‌ریزی برای تولید گازوتوسعه میادین گازی کشور با در اختیارداشتن ۱۶درصد ذخیره گاز دنیا، تاکید کرد.

تا ۵۰سال آینده «نفت» مهمترین منبع تامین‌کننده انرژی دنیا خواهد بود و باید به سمت توسعه میادین گازی کشور و تامین گاز مورد نیاز مردم حرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه آینده کشور و منطقه نشان می‌دهد که تولید و مصرف گاز در آینده از نفت سبقت خواهد گرفت، بر لزوم مصرف بهینه منابع انرژی کشور تاکید کرد.

نوذری قرار گرفتن شرکت‌های ملی گاز ایران،شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران در چارچوب اساسنامه جدید شرکت ملی نفت ایران را باور نداشت و افزود: با ساختار کلی وزارت نفت که تقدیم هیات دولت شده است، علی‌رغم اینکه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بوده‌ام، موافق نیستم و معتقدم چهار شرکت اصلی می‌توانند شانه به شانه هم باشند و کارکنند.

وزیر نفت چالش‌ها در مجموعه وزارت نفت را فرصتی برای کار و سختی‌های کار را مسیر رشد دانست و افزود: امروز زمینه کار بیشتر فراهم است و فرصت‌های بیشتری مقابل ما می‌باشد.

وی همچنین درباره مشکل مالی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: مشکل بخش گاز ناشی از بالا بودن توان اجرایی این شرکت است که به خاطر نوع عملکرد در سال جاری و پیشرفت کار طی ۸ ماهه نخست امسال تمام بودجه هزینه شده که برای باقی مانده سال و کار بیشتر بودجه اضافه نیاز دارد که تلاش می‌شود این نیاز تامین شود.

نوذری اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود بخشی از مشکل مالی ۲‌میلیارد دلاری شرکت ملی گاز از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران تامین شود.

وی به تغییر ساختار مصرف انرژی کشور از نفت به گاز تاکید کرد و افزود: در تابستان نگران قطع برق و در زمستان نگران قطع گاز هستیم. به همین دلیل باید یک ساماندهی مناسب و جهت‌گیری مناسب و دقیق بر روی ساختارها شکل گیرد، به عبارتی دیگر کشور ما با داشتن ذخایر حدود ۱۶درصدی گاز باید استراتژی خود را از نفت به گاز تغییر دهد.

وی تاکید کرد: به این معنا که با وجود ذخایر نفتی زیاد در کشور، باید برای تامین گاز روی توسعه میادین برنامه‌ریزی کنیم تا هیچ‌گونه مشکلی برای تامین گاز مورد نیاز صنایع نداشته باشیم.

به گفته وزیر نفت، شرکت ملی گاز ایران مسوولیت بسیار بزرگی را برعهده دارد چرا که تصور تامین ۴۵۰ تا ۴۶۰میلیون مترمکعب گاز و تحویل آن به مصرف‌کنندگان کار بسیار بزرگی است.

مهندس نوذری با اشاره به مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌ها در مورد مدیران و این که اگر مدیری پرونده تخلفی نداشته باشد، مدیر نیست، برداشت مطبوعات از سخنان خود را نادرست خواند و افزود: به اعتقاد من یک مدیر با در نظر گرفتن همه جوانب و مسائل کارشناسی، باید جرات تصمیم‌گیری داشته باشد و با بهترین تصمیم‌گیری کار را پیش ببرد. وی در باره حساسیت کار شرکت ملی گاز ایران در تامین سوخت به ویژه در زمستان تصریح کرد: حساسیت فعالیت این مجموعه با توجه به سرد شدن هوا تنها به فصل زمستان معطوف نمی‌شود و شرکت ملی گاز ایران، تابستان و زمستان نمی‌شناسد و در همه زمان‌ها باید تلاش کند.