حسن علیزاده مشاور وزیر نیرو در حاشیه سفر پرویز فتاح به ترکیه از انجام توافقات اولیه برای احداث ۲ نیروگاه ۲‌هزار مگاواتی در این کشور خبرداد و گفت: تفاهم برای احداث ۶‌هزار مگاوات نیروگاه در ایران و ترکیه صورت گرفته است.

به گزارش مهر، مشاور وزیر نیرو، درباره نتایج سفر وزیر نیرو به ترکیه برای صدور برق به این کشور گفت: مذاکرات وزیر نیرو با مقامات ترکیه‌ای در مورد افزایش همکاری‌های دو طرف در زمینه تبادل الکتریکی است، به نحوی که بحث صدور برق ایران به ترکیه و افزایش ظرفیت‌های انتقال مطرح است. افزایش ظرفیت‌های انتقال میان دو کشور نیازمند احداث خطوط جدید و تقویت خطوط فعلی فی ما بین دو کشور است، این درحالی است که ۴ خط جدید برای این موضوع نیاز است که در آینده‌ای نه چندان دور باید ساخته شود تا ظرفیت انتقال برق میان دو کشور افزایش یابد.

افزایش خطوط انتقال میان دو کشور به منظور صادرات بخشی از برق مازاد بر نیاز مصرف ایران است که در ایامی به جز فصل تابستان قابل صدور به سایر کشور‌ها است.

علیزاده یکی دیگر از موارد مذاکرات پرویز فتاح را بررسی امکان سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترکیه‌ای در پروژه‌های سدسازی ایران عنوان و تصریح کرد: تولید انرژی برقابی در این راستا مدنظر است که بر این اساس مقرر شد ۲ کمیته کارشناسی ظرف دو ماه آتی تشکیل و به بررسی موضوع بپردازند. وی افزود: وزیر انرژی ترکیه تا اسفندماه برای امضای تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه به تهران سفر خواهد کرد.

مشاور وزیر نیرو گفت: احداث نیروگاه‌های حرارتی یکی دیگر از زمینه‌های همکاری مطرح شده میان وزیر نیرو و مقامات ترکیه‌ای است که بر این اساس مقرر شده که ۶‌هزار مگاوات نیروگاه ساخته شود.

وی در توضیح این مطلب اظهار داشت: بر این اساس ۲ نیروگاه ۲هزار مگاواتی جمعا به ظرفیت ۴‌هزار مگاوات از جانب ایران در ترکیه احداث خواهد شد، ضمن اینکه طرف ترکیه‌ای نیز یک نیروگاه مشترک با ایران را در کشورمان احداث خواهد کرد.

علیزاده افزود: همچنین در سفر وزیر نیروی کشورمان به ترکیه در مورد افزایش همکاری‌های شرکت‌های خصوصی دو طرف نیز مذاکراتی به عمل آمده تا دو طرف بتوانند از تجهیزات و توانمندی‌های بخش‌خصوصی در زمینه‌های مختلف بهره گیرند.