دولت برخلاف قانون، گوشت قرمز وارد می‌کند

گروه صنعت و معدن: در حالی که براساس قانون بودجه سال ۱۳۸۶ واردات گوشت قرمز و سفید برای حمایت از تولیدکنندگان دام و طیور، ممنوع است، رییس هیات‌مدیره اتحادیه دامداران از واردات گوشت قرمز توسط دولت خبر می‌دهد.

قانون بودجه سال ۱۳۸۶ دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرده است برای مصارف انبوه و صنعتی، نیاز خود را از محل دام و طیور داخل کشور تامین کنند و در صورت نیاز به امهال سیاست‌های تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی باید مجوز واردات را به بخش غیردولتی با اولویت تشکل‌ها دام و طیور و صنایع غذایی صادر کند. با این حال رییس هیات‌مدیره اتحادیه دامداران می‌گوید: واردات گوشت به اسم شرکت‌های خصوصی است، در حالی که در واقع شرکت‌های وابسته به دولت گوشت وارد می‌کنند.

اما صدرا... دولت، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی، در پاسخ به این پرسش که دولت چه مقدار از ۳۵هزار تن گوشت قرمز وارداتی در سال‌جاری را وارد کرده است، گفت: دولت طبق قانون مجاز به واردات گوشت نیست و تاکنون هیچ‌گوشت توسط دولت وارد کشور نشده است. وی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این پرسش که پس چگونه وزارت جهاد کشاورزی گوشت قرمز برای تنظیم بازار را فراهم کرده است،‌گفت: این سوال‌ها را باید سازمان حسابرسی بپرسد، چرا شما سؤال می‌کنید.

وی گفت: بخش دولتی تاکنون گوشت وارد نکرده است.

حسین دماوندی‌نژاد قائم مقام معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی هم در پاسخ به این پرسش که دولت چگونه گوشت قرمز برای تنظیم بازار را فراهم کرده است گفت: شرکتهای خصوصی گوشت را تا لب مرز وارد کرده‌اند، دولت هم گوشت وارداتی را از آنها از لب آب دریا خریداری کرده و برای تنظیم بازار توزیع کرده است.

قائم مقام معاون امور دام گفت: خود دولت گوشت وارد نکرده است اما آمار دقیق را از شرکت پشتیبانی امور دام بگیرید.

براساس این گزارش، براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در هفت ماه امسال ۲/۳۵هزار تن گوشت قرمز یخی از نوع گاوی به ارزش ۶/۹۵میلیون دلار و به ارزش میانگین هر کیلوگرم ۷/۲دلار معادل ۲۵۱۱تومان وارد کشور شده است.

براساس این گزارش واردات گوشت قرمز در هفت ماه اول نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۵/۱۲۱درصد از نظر ارزشی ۱۶۳درصد رشد داشته است.

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی تولید گوشت قرمز در پایان سال ۱۳۸۵ رقم ۸۲۹هزار تن یعنی به ازای هر نفر ایرانی حدود ۸/۱۱ کیلوگرم گوشت تولید شده است.

براساس اعلام معاونت امور دام طرح ساماندهی دامداریهای روستایی کشور از امسال در سطح ۱۲۰۰ روستا اجرا می‌شود که بودجه آن فقط ۷۵میلیارد تومان است، در حالی که بودجه واردات گوشت قرمز در هفت ماه اول ۸۸میلیارد تومان بوده است، آیا توجه به تولید داخل یا واردات گوشت مهمتر است. علی اکبر عباسی دلوئی، رییس هیات‌مدیره اتحادیه دامداران ایران هم گفت: واردات گوشت به اسم شرکت‌های خصوصی است، در حالی که در واقع وابسته به دولت هستند مانند شرکت جهاد استقلال که از شرکت‌های زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است، وارد می کند.

رییس هیات‌مدیره اتحادیه دامداران ایران تاکید کرد: واردات ۲/۳۵هزار تن گوشت قرمز در هفت ماه اول، تولید دامداران داخلی را داغان کرده است، گرانی علوفه هم مزیور علت شده و تولید را با خط جدی مواجه کرده است.

وی گفت: قیمت عرضه دام زنده از سال گذشته تا کنون ثابت و گوشت کش کشت در حد ۴۲۰۰تومان است ولی قیمت علوفه بین ۶۰ تا ۱۰۰درصد بسته به نوع آن افزایش یافته است.

عباسی گفت: مردم نمی‌‌توانند گوشت گران‌‌قیمت بخرند، لذا گوشت دامداران روی دستشان مانده است. وی گفت: امروز گوشت لخم و بدون استخوان مشهد به مقصد تهران ۵۶۰۰تومان در هر کیلوگرم فروخته شد، در حالی که همین گوشت ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان به دست مردم می‌رسد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران ایران گفت: یک دامدار ۶ ماه یک گوسفند را پروار می‌کند، در نهایت ۳ هزار تومان سود می‌برد، ولی یک دلال یک شبه از همان گوسفند ۱۵ هزار تومان سود خالص به دست می آورد.

عباسی گفت: با روند کنونی سود در دلالی و زحمت در بخش تولید، تصمیم گرفته‌ایم در کنار کار تولید دامداری شغل دیگری هم داشته باشیم، تا امرار در معاش شود.

وی گفت: قیمت هر کیلوگرم جو ۳۲۰تومان، کنجاله تخم پنبه ۴۵۰تومان، تخم‌پنبه ۴۶۰تومان و سویا ۵۰۰تومان عرضه می‌شود، در حالی که سال گذشته همین موقع جو ۱۷۰، ۱۷۵تومان سویا ۲۶۰تومان و ذرت ۱۹۰تومان بوده است.

عباسی گفت: قیمت خرید جو امروز در عربستان تنی ۴۹۰دلار یعنی حدود ۴۵۸تومان در هر کیلوگرم می‌باشد.

رییس هیات مدیره اتحادیه به دامداران ایران در مورد این که چرا کنجاله سویا وارداتی ۳۰ سنت در هر کیلو یعنی حدود ۲۷۹تومان است، ولی برای دامداری‌ها ۵۰۰تومان عرضه می‌شود گفت: ملک قیمت بازار است، متاسفانه اکثر واردکنندگان برای فرار از پرداخت حقوق واقعی گمرکی و عوارض دولتی، قیمت واقعی را اظهار نمی‌کنند و قیمت برای گمرک را کم و برای بازار بیشتر اعلام می‌کنند.

عباسی پیش‌بینی کرد: افزایش قیمت جو در سال‌جاری باعث روی آوردن کشاورزان ایرانی به کشت جو شود و سال آینده تولید گندم کاهش پیدا کند، هماهنگونه که الان کشاورزان بذر گندم نمی‌خرند ولی بذر جو را به هر قیمتی در بازار تهیه می‌کنند. وی گفت: قیمت گندم اکنون دو سال است که در کشور ثابت مانده و قیمت جو مرتب در حال افزایش است.

سیدمحمدعلی نیک‌نژاد عضو کشاورزان خبره ایران هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: دامداران تعهد داده‌اند، هرچه گوشت لازم باشد، تولید می‌کنند و نیازی به واردات گوشت قرمز نیست.

عضو مجمع ملی کشاورزان خبره ایران گفت: متاسفانه دولت برای تنظیم بازار گوشت قرمز از کشورهای آسیای میانه وارد می‌کند، چگونه برای یک کشور مسلمان از کشورهای کمونیستی گوشت وارد می‌شود.