دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان از تفاهم با دولت برای اجرای طرح دو مرحله‌ای خروج سیمان از سبد حمایتی خبر داد.

محمد حسن پور خلیل در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: خوشبختانه برای اجرای طرح دو مرحله‌ای خروج سیمان از سبد حمایتی با دولت تفاهم کردیم و دولت جدا در صدد اجرای این طرح است. این در حالی است که طی سالیان اخیر در هر ماه در چند نوبت وعده آزادسازی این کالا داده شده است.

رییس انجمن کارفرمایان سیمان در پاسخ به این پرسش که آیا زمانبندی نیز برای آزادسازی قیمت سیمان در نظر گرفته شده است، گفت: فکر می‌کنم این اتفاق باید در زمستان امسال بیفتد.

پورخلیل تاکید کرد: ما برای تولید و ظرفیت سازی تعهداتی نزد دولت داریم که با انجام این تعهدات طرح خروج سیمان از سبد حمایتی به طور کامل اجرا خواهد شد. وی ادامه داد: اوج مصرف سیمان اردیبهشت تا شهریور ماه است و مسئولان پروژه‌های مناطق سردسیر در پائیز نیز تسریع در کار را در دستور کارشان قرار می‌دهند تا قبل از فصل زمستان پروژه‌ها را به جایی برسانند. پور خلیل افزود: بنابراین نیازشان به سیمان شدیدا افزایش می‌یابد در حالی که تولید فعلی کارخانجات سیمان در هر ماه تقریبا به ۳میلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰هزار تن می‌رسد.

وی ابراز امیدواری کرد تولید سیمان تا پایان سال جاری به حدود ۴۲میلیون تن برسد. پورخلیل گفت: سال گذشته تولید سیمان کل کشور ۲/۳۵میلیون تن بود و امسال ۷میلیون تن افزایش تولید خواهیم داشت.

پورخلیل گفت: صادر کنندگان سیمان در آسیا در حال حاضر چین، مالزی، اندونزی، کره جنوبی و هند هستند که هند به دلیل مصرف بالای خود صادرات را قطع کرده است وی یادآور شد: هزینه حمل کلینکر وارداتی شدید بالا رفته و قیمت سیف در بندر امام و بندرعباس حدود ۹۴ دلار است، حدود همین مبلغ نیز جهت سایش در کارخانجات داخلی است و قیمت تمام شده حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰هزار تومان خواهد بود.