معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: در شرایط فعلی ۱۵‌هزار صنایع کوچک و بزرگ از گاز طبیعی استفاده می‌کنند و روند مصرف گاز طی سال‌های اخیر بالا بوده است.

سید‌رضا کسایی‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، با بیان این مطلب افزود: بیش از ۵‌هزار روستا و ۶۴۰ شهر در سطح کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردارند. وی تصریح کرد: در شرایط فعلی تمام پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال و شبکه ملی گاز کشور آمادگی کامل برای خدمت‌رسانی در فصل زمستان را دارند.

وی در پاسخ به این‌ که آیا ساخت جایگاه‌های CNG ممکن است موجب افت فشار‌گاز شود، گفت: در‌حال‌حاضر مصارف این جایگاه‌ها به حدی نیست که منجر به افت فشار شود.

کسایی‌زاده ادامه داد: مصرف CNG در کشور روزانه حدود ۲میلیون متر مکعب است که به‌رغم رشدی که نسبت به سال گذشته داشته حدود ۷۵‌درصد رشد توسعه‌ای در بخش CNG وجود داشته است.

وی تاکید کرد: شرکت ملی گاز تنها تامین‌کننده گاز CNG است و ساخت جایگاه‌ها و بهره‌برداری از آنها بر عهده‌ سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است و ما در زمینه تامین گاز جایگاه‌های CNG نه تنها در فصل زمستان بلکه در مابقی فصول نیز با هیچ مشکلی روبه‌رو نخواهیم بود.

وی در پاسخ به این‌که آیا امسال مردم با قطعی گاز مواجه خواهند شد، تصریح کرد: قطعی گاز به دو عامل سرد شدن هوا و مصرف بستگی دارد و اگر مشترکین براساس الگو مصرف کنند شاهد هیچ‌گونه کمبود گاز نخواهیم بود.

وی درباره در اولویت قرار گرفتن تزریق گاز به چاه‌های نفت یا صادرات گاز گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده برنامه تزریق و صادرات، هر دو در برنامه دیده شده است.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک سه فاز پارس جنوبی شامل فاز ششم، هفتم و هشتم با تولید ۱۰۰‌میلیون متر مکعب (به دلیل ترش بودن گاز) برای تزریق به چاه‌ها ارسال خواهد شد.

کسایی‌زاده تاکید کرد: در‌حال‌حاضر پنج فاز پارس جنوبی با ظرفیت روزانه ۱۴۰‌میلیون متر‌ مکعب در حال بهره‌برداری است و نیز سه فاز شامل فاز ششم، هفتم و هشتم در حال راه‌اندازی است و دو فاز نهم و دهم نیز در اوایل سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: در‌حال‌حاضر قراردادهای پانزدهم، شانزدهم و هفدهم منعقد شده و مابقی در حال بررسی مناقصه و انتخاب پیمانکار است که امیدواریم با اجرایی شدن ۲۴ فاز به اهداف سند چشم انداز دست یابیم.

وی در زمینه احتمال افزایش قیمت گاز با توجه به افزایش قیمت نفت اظهار کرد: همان‌طور که قیمت نفت خام در بازارهای جهانی افزایش یافته به تبع نیز قیمت گاز نیز افزایش می‌یابد.

وی در پاسخ به تدابیر شرکت گاز ایران در راستای خصوصی‌سازی اذعان کرد: بر‌اساس مصوبه دولت در این راستا پنج شرکت فرعی گاز که شامل چهار شرکت گاز استانی و یک شرکت پالایشگاهی است واگذار خواهد شد.

وی ادامه داد: شرکت گاز مایل است تمامی شرکت‌های گاز استانی و پالایشگاه‌های خود را واگذار کند و این کار به تدریج در حال انجام است.