اولتیماتوم 4ماهه به هند برای مشارکت در خط لوله صلح

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: هند چهار ماه مهلت دارد به پروژه انتقال گاز ایران تحت عنوان خط لوله صلح بپیوندد.

به گزارش فارس به نقل از رویترز ایران مهلت چهار ماهه‌ای را برای هند تعیین کرد تا رسما موافقت خود را در پروژه انتقال گاز ایران اعلام کند. این مهلت در حالی تعیین شده است که ایران و پاکستان به طور دو جانبه متن نهایی قرارداد انتقال گاز ایران را تهیه کردند.

نصرت‌ا... سیفی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: من فکر نمی‌کنم ایران بیش از سه یا چهار ماه منتظر هند بماند.

در عین حال وی ابراز امیدواری کرد دهلی نو به این پروژه بپیوندد.

وی افزود: فکر می‌کنم هند به دلیل نیاز شدید و فوری خود به انرژی به پروژه صادرات گاز ایران خواهد پیوست».

سیفی در مورد دلایل تعلل هند برای پیوستن به این پروژه گفت: در این زمینه هم مسائل اقتصادی و هم فاکتورهای سیاسی دخیل هستند.

براساس این گزارش وزیر هند بر علاقمندی هند به حضور در این پروژه تاکید کرده است.

مورلی دئورا در جریان یک کنفرانس خبری گفت ما به خرید گاز از ایران علاقمندیم و در حال حاضر مشغول تعیین تاریخی برای مذاکره با پاکستان در مورد حقوق ترانزیت هستیم.

موافقت‌نامه نهایی صادرات گاز ایران به پاکستان تهیه نشده است

درهمین حال معاون وزیر نفت هند با تاکید بر تعهد این کشور نسبت به پروژه خط لوله صلح اخبار مربوط به نهایی شدن موافقت نامه صادرات گاز ایران به پاکستان را غیر واقعی خواند.

به نقل از اکسپرس ایندیا، معاون وزیر نفت هند گفت: ایران و پاکستان متن نهایی موافقت نامه صادرات گاز ایران را تهیه نکرده‌اند اما در مورد بیشتر مفاد آن به توافق رسیده‌اند.

سرینیواسان که در جریان یک کنفرانس اقتصادی سخن می‌گفت به مذاکرات دو جانبه ایران و پاکستان که اخیرا در تهران برگزار شد، اشاره کرد و گفت: «به رغم آن چه که رسانه‌ها خبر دادند متن نهایی موافقت‌نامه میان دو کشور تهیه نشده است... آنها صرفا متن موافقت نامه را بازبینی کرده و در مورد بیشتر مفاد آن به توافق رسیده اند».

در پایان مذاکرات ایران و پاکستان حجت‌ا... غنیمی‌فرد از مقامات مذاکره‌کننده ایرانی گفت: متن نهایی موافقت‌نامه میان دو طرف نهایی شده است. سرینیواسان ضمن تاکید بر «تعهد» هند نسبت به پروژه انتقال گاز ایران گفت: قبل از نشست سه جانبه باید هند و پاکستان در مورد حقوق ترانزیتی تصمیم‌گیری کنند.

براساس این گزارش روز گذشته یکی از مقامات نفتی ایران هشدار داد هند برای پیوستن به پروژه انتقال گاز ایران سه تا چهار ماه وقت دارد.