به دلیل افزایش ۳۰‌درصدی قیمت نهاده‌های تولید و مقرون به صرفه نبودن تولید، جوجه‌ریزی مرغ تخم‌گذار نصف شده و گله‌های پیر در حال حذف شدن هستند. این وضعیت تا پنج - شش ماه آینده باعث کمبود تخم‌مرغ در بازار خواهد شد.

محمد طباطبایی، عضو اتحادیه مرکزی مرغداران اظهار کرد: طرح ساماندهی مرغ و تخم‌مرغ اگر با مطالعه و کارشناسی اجرا شود طرح خوبی است اما خرید تخم‌مرغ با قیمت کیلویی ۸۹۰ تومان و تامین سویا کیلویی ۴۵۰ و ذرت ۳۳۰ تومان در مرغداری‌ها قیمت کارشناسی نیست و حدود ۳۰‌درصد اختلاف قیمت وجود دارد که این امر باعث متضرر شدن مرغداران و ضرر ۱۵۰ تومان در هر کیلو تخم‌مرغ است. وی افزود: با این قیمت نهاده‌ها هر کیلو تخم‌مرغ برای مرغداران‌هزار و ۱۰۰ تومان می‌شود در صورتی که کیلویی ۸۸۰ تا ۹۴۰ تومان خریده می‌شود. از طرف دیگر در نظر گرفتن تعرفه ۶۰‌درصدی برای صادرات تخم‌مرغ خود به خود صادرات را صفر کرده است. این امر باعث شده بسیاری از واحد‌ها گله‌های پیر خود را روانه کشتارگاه کنند و تمایلی برای جوجه‌ریزی نداشته باشند.

طباطبایی با اشاره به اینکه بین افزایش قیمت نهاده‌ها و تخم‌مرغ روند متعادلی وجود ندارد، تصریح کرد: قیمت نهاده‌ها نسبت به سه ماه گذشته ۲۵ تا ۳۰‌درصد افزایش یافته و قیمت تخم‌مرغ ۱۰ تا ۱۵‌درصد کاهش یافته است و به همین علت در حال حاضر جوجه‌ریزی انجام شده نصف میزان مورد نیاز کشور است که طی پنج - شش ماه آینده باعث کمبود تخم‌مرغ خواهد شد.

این عضو اتحادیه مرکزی مرغداران اظهار کرد: دولت باید برای تخم‌مرغ یا برای واردات مواد اولیه در مبادی ورودی یارانه در نظر گیرد.