ایران باید جزو 10کشور اول تولید‌کننده مس در جهان باشد

گروه صنعت و معدن- هفتمین همایش ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست در معادن و صنایع معدنی در مجتمع مس سرچشمه برگزارش شد.

مهندس محمدحسین کرمی، مدیر مجتمع مس سرچشمه در مراسم افتتاحیه هفتیمن همایش «ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست در معادن و صنایع معدنی» از تولید بیش از ۲۰۰‌هزار تن مس کاتد در سال گذشته خبرداد و افزود: بالغ بر ۲۵۰‌میلیارد تومان در بخش‌های مختلف محیط‌زیست بهداشت و ایمنی هزینه شده است. همچنین دکتر محمدرضا محوی، دبیر هفتمین همایش ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست در معادن و صنایع معدنی گفت: ۲۷ مقاله به صورت شفاهی در همایش ارائه شد که ۸، ۱۰، ۷ و ۲ مقاله به ترتیب مربوط به زیست‌محیطی، معدن، بهداشت کار و مدیریت است و مقاله ۴۴ نیز به میهمانان این همایش از دانشگاه آلمان اختصاص دارد و همچنین ۲۳ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه خواهد شد.

مهندس رضا شریفی، مجری طرح اسیدسولفوریک مجتمع مس سرچشمه در این مراسم گفت: طرح احداث کارخانه اسیدسولفوریک صرفا با اهداف زیست‌محیطی بنا شده است که دو هدف اصلی آن جذب گاز خروجی کارخانه ذوب و حذف گازهایSO۲ و SO۳ است. وی در خصوص مشخصات این طرح اظهار داشت: محصول تولیدی این کارخانه اسیدسولفوریک ۹۳درصد است، تناژ محصول تولیدی ۱۰۰‌هزار تن و قابل افزایش تا ۳۰۰‌هزار تن در سال را دارد.

مهندس شیدایی، مجری طرح هیدرومتالورژی مجتمع مس سرچشمه در ادامه این مراسم گفت: هیدرومتالورژی یا حل سازی باو بدون کمک میکروارگانیسم است که کاهش هزینه‌های اقتصادی و آلودگی محیط‌زیست از جمله اهداف اجرایی این طرح است.

مهندس علی اصغر پورمند، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به گزارشی از عملکرد شرکت مس پرداخت و گفت: شرکت مس یک شرکت بین‌المللی است لذا بنگاه‌هایی که متولی تولید مس در دنیا هستند باید رفتار بین‌المللی داشته باشند.

وی ادامه داد: ایران باید تا ۵ سال آینده جز ۱۰ کشور اول تولید‌کننده مس در جهان باشد و با تولید ۴۴۰‌هزار تن به این مقام خواهیم رسید و به تبع آن طلا، نقره، مولیبدن و سایر کانی‌ها نیز افزایش پیدا کند.