گروه صنعت‌ومعدن-کانون عالی کارفرمایان ایران چندماه پس از آغاز به کار قصد دارد با برگزاری همایش علمی- تخصصی و به بحث گذاشتن مسائل متعدد مربوط به مناسبات کار، فضای تازه‌ای در این عرصه باز کند.

در این همایش که روز شنبه ۵مهرماه در تهران برگزار می‌شود علاوه بر محمد جهرمی، وزیر کار و امور اجتماعی و یکی از معاونان وی، محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز سخنرانی خواهند کرد. به گزارش خبرنگار ما، در همایش کانون عالی کارفرمایان ایران درباره مسائلی مثل «مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها»، «معضل مسکن در سبد هزینه خانواده»، «تفاهمنامه مسکن و نقش کارفرمایان» بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

محسن خلیلی، دبیرکل کانون عالی کارفرمایان ایران روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران یادآور شد:‌ تلاش برای ایجاد بستر مناسب برای تحقق‌پذیر کردن راه آینده کانون عالی کارفرمایان، ارائه تصویری از شرایط و ویژگی‌های وضعیت موجود جامعه کارفرمایان ایران، شناسایی و ترسیم نقش کارفرمایان در توسعه متوازن از هدف‌های برگزاری این سمینار است.خلیلی تاکید کرد: واقعیت این است که درآمد سرانه ایران به دلیل رشد‌های پایین تولید ناخالص داخلی در یک دوره طولانی موجب شده است که وضعیت درآمدی و معیشتی جامعه کارگری در ایران نامناسب باشد. باید توجه کنیم که افزایش حداقل دستمزد بیش از سقفی که در توانایی کشور و دولت باشد ممکن نیست و باید تلاش کرد سرمایه‌گذاری و تولید بنگاه‌ها رشد را تجربه کند تا بتوان سطح زندگی مادی کارگران را افزایش داد.

خلیلی ادامه داد: با این همه، جامعه کارفرمایان در ایران به دلایل گوناگون نمی‌خواهند وضعیت معیشتی کارگران را نادیده بگیرند و همه توانایی‌های خود را برای بهبود شرایط درآمدی آنها به کار گرفته و می‌گیرند.

دبیرکل کانون عالی کارفرمایان گفت: نتایج مطالعات نشان می‌دهد بیشترین فشار بر سطح زندگی کارگران از ناحیه مسکن است. سهم مسکن در سبد هزینه کارگران و همه ایرانیان سهم بالایی است و اگر بتوانیم این معضل را برطرف کنیم کمک قابل توجهی به حفظ سطح زندگی کارگران و افزایش رفاه آنها می‌شود.

اکنون برنامه‌ای طراحی شده است که براساس توافق‌نامه وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت مسکن راهی برای خانه‌دار کردن کارگران پیدا شود و کارفرمایان نیز قصد دارند در این برنامه تا جایی که ممکن است فعالیت کنند.

خلیلی تصریح کرد: حرکت دادن فضای کسب و کار در ایران به سمت فضایی مناسب یکی از کارهایی است که کانون عالی کارفرمایان قصد دارد در آن فعالیت کرده و نیروی فکری و مادی خود را بر آن متمرکز کند.

در صورتی که فضای کسب و کار در ایران بهبود پیدا کند، سرمایه‌گذاری رونق می‌گیرد و رشد موردنظر در سند چشم‌انداز توسعه محقق شده و از این طریق درآمد ملی و در نتیجه درآمد کارگران نیز افزایش می‌یابد.

کانون عالی کارفرمایان ایران در آینده تلاش خواهد کرد در مسیر اجرای مصوبه‌ خصوصی‌سازی فعالیت کرده و امیدوار است که دولت در نهایت به امور حاکمیتی بپردازد و تصدی‌گری در اقتصاد را به بخش‌خصوصی واگذار کند.

تعامل مثبت

ابوالفضل احمدخانلو، رییس هیات‌مدیره کانون عالی کارفرمایان ایران نیز روز گذشته به خبرنگاران گفت: کانون عالی کارفرمایی در ایران نسبت به کانون‌های کارگری کمتر شناخته شده‌اند و افزایش فعالیت کانون می‌تواند این نقص را جبران کند.

احمد خانلو ادامه داد: آشنا کردن کارفرمایان ایرانی با حقوق قانونی خود در ذیل تعامل مثبت با نهاد دولت و نهادهای کارگری از فعالیت‌های آینده کانون خواهد بود.او یادآور شد: با توجه به اینکه ۸۰درصد انجمن‌های کافرمایی در کانون عالی کارفرمایان از سراسر کشور عضویت دارند، تعامل مثبت با نهادهای ۳جانبه‌گرایی امکان بیشتری دارد.

رییس هیات‌مدیره کانون عالی کارفرمایان ایران نیز تاکید کرد: ایجاد و گسترش فضای امن برای سرمایه‌گذاری برای کارفرمایان ایرانی شرایط را گونه‌ای می‌کند که دیگر آنها سرمایه‌های خویش را به کشورهای دیگر مثل امارات متحده عربی نبرند.

این کاری است که باید انجام شود و سرمایه در ایران باقی بماند.

او درباره چگونگی تعیین حداقل مزد در سال آینده گفت: در حال حاضر کارشناسان کانون در حال مطالعه‌اند و رایزنی‌ها با نهادهای دیگر انجام می‌شود.

در سال گذشته حداقل مزد ۲۲درصد افزایش را تجربه کرد و کارفرمایان پذیرفتند که این رشد را بپذیرند چون توجه به وضعیت معیشتی کارگران یک اصل است.