دکتر حسین آفریده

در گزارش هفتگی اخیر (هفته ۳۵مورخ ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۷) مجله نفت و گاز خاورمیانه آمده است که ایران و ترکنستان موافقت کردند که میزان واردات گاز از ترکمنستان به ایران از میزان ۸میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۰۷ به میزان ۱۴میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۰۸ افزایش یابد. دو کشور همچنین موافقت کرده‌اند که قیمت گاز افزایش یافته و به میزان ۶۵دلار برای هر مترمکعب برسد. آنها همچنین توافق کردند که ایران در قبال ساخت خط لوله گاز کورپج- کردکوی فقط ۶۵درصد قیمت فوق را بپردازند که مبلغی در حدود ۴۲دلار برای هزار مترمکعب خواهد شد.

لازم به یادآوری است که شرکت کرسنت شارجه به ایران پیشنهاد داده است که براساس قیمت فعلی نفت حدود ۷۸دلار برای هزار مترمکعب گاز ترش بپردازد که با درنظر گرفتن هزینه‌های شیرین‌سازی گاز حدود ۱۰۳دلار برای هزار مترمکعب گاز خواهد شد. شرکت فوق همچنین پیشنهاد داده است چنانچه اجازه سرمایه‌گذاری در تولید گاز را بیابد مبلغ خرید گاز را به میزان ۱۵۶دلار افزایش دهد.

افرادی که به قرارداد کرسنت ایراد می‌گیرند باید توجه داشته باشند که بازار امارات به تدریج در اختیار شرکت دلفین قطر قرار گرفته و سهامداران شرکت مزبور برای اختلال در اجرای قرارداد ایران و کرسنت دائما تلاش می‌کنند تا بدینوسیله به منافع ملی ما آسیب برسانند.