طرح‌های آماده صنایع معدنی، در انتظار احمدی‌نژاد

گروه صنعت و معدن- شش طرح صنایع معدنی آماده افتتاح رسمی توسط رییس‌جمهوری است.

هم‌اینک پروژ‌ه‌های گندله‌سازی اردکان، خط چهارم کنسانتره سنگ‌آ‌هن چادرملو، پتاس خور و بیابانک، زغال‌سنگ و زغال‌شویی طبس و دانه‌بندی سنگ‌آهن جلال‌آباد در استان‌های یزد، اصفهان و کرمان به تولید رسیده‌اند و در انتظار حضور احمدی‌نژاد برای افتتاح رسمی هستند. مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن چادرملو در دیدار احمدعلی هراتی‌نیک، رییس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی از سنگ‌آهن چادرملو و گندله‌سازی اردکان گفت: خط چهارم کنسانتره سنگ‌آهن این شرکت ۲ماه پیش از برنامه پیش‌بینی شده به تولید رسیده است.

محمود نوریان احتمال داد که رییس‌جمهوری در هفته نخست آبان‌ماه برای راه‌‌اندازی طرح‌ها وارد یزد شود.

سنگ‌‌آهن چادرملو پیش از این دارای ۳ خط ۷/۱میلیون تنی کنسانتره سنگ‌آهن بود و در حال حاضر در انتظار فعالیت خط چهارم با ظرفیت ۷/۱میلیون تن در سال است.

بدین ترتیب ظرفیت نهایی این شرکت در تولید کنسانتره به مرز ۷میلیون تن رسیده است.

نوریان در ادامه خبر از امضای قرارداد خط پنجم کنسانتره چادرملو داد. هراتی‌نیک نیز در این باره گفت: با توجه به نیاز روزافزون صنعت فولاد به مواد اولیه، خط پنجم باید به جای سه سال در مدت ۲سال راه‌اندازی شود.از سوی دیگر این شرکت، قرار است یک طرح تولید گندله در بهاباد در نزدیکی معدن چادرملو را به اجرا درآورد.

طرح یاد شده قرار است در دو فاز ۸۰۰هزار تنی اجرا شود.

گندله‌سازی ۴/۳میلیون تنی اردکان از دیگر طرح‌هایی است که توسط شرکت چادرملو به اجرا درآمده است.

این کارخانه با استفاده از تکنولوژی «کوبه‌ استیل» ژاپن راه‌اندازی شده و بیش از یک ماه است که به تولید رسیده است.

از دیگر طرح‌های آماده راه‌اندازی پروژه ۵/۱میلیون تنی زغال‌سنگ طبس و کارخانه ۷۵۰هزار تنی زغال‌شویی (معدن پروژه طبس) است.

این طرح، نخستین معدن تمام مکانیزه کشور در بخش زغال‌سنگ محسوب می‌شود.

از سوی دیگر طرح‌های تولید پتاس از شورابه‌های خور و بیابانک (استان اصفهان) و نیز دانه‌بندی سنگ‌آهن جلال‌آباد زرند (استان کرمان)، نیز آماده بهره‌برداری رسمی هستند.

طرح‌های فوق بیش از یک ماه است که آماده بهره‌برداری هستند، چرا که قرار بود از هفته دولت به این سو وارد مدار تولید شوند، اما با توجه به اهمیت و جایگاه این طرح‌ها علی اکبر محرابیان، سرپرست وزارت صنایع و معادن، به محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری پیشنهاد داد که طرح‌های بزرگ آماده بهره‌برداری (نظیر زغال‌سنگ طبس و گندله‌سازی اردکان) با حضور شخص اول دولت کلید زده شوند.

میزان هزینه‌های صرف شده برای راه‌اندازی شش طرح فوق به بیش از یک‌میلیارد دلار می‌رسد.