مشارکت ایران و ونزوئلا برای رقابت با غول‌های نفتی همچون شل و ان.ای صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، ایران و ونزوئلا به عنوان تولیدکنندگان حدود ۹‌درصد از نفت جهان با ایجاد یک شرکت مشترک به ارزش یک‌میلیارد دلار به انجام پروژه‌ در کشورهایی می‌اندیشند که شرکت‌هایی مانند ان.ای و شل در آن‌ها با شرایط سختی مواجه شده‌اند. به گفته محمد‌علی طالبی، مدیر فعالیت‌های ونزوئلا در شرکت پتروپارس ایران، شرکت نفت‌وگاز ونزوئلا و ایران (VENIROGC) احتمالا تا پایان سال با ایجاد دفتر در کشوری اروپایی به ثبت خواهد رسید.

به گفته وی، ایده این شرکت این است که به شرکتی مانند شورون، شل یا ان.ای تبدیل شود و فعالیت‌های بین‌المللی نفت و گاز را در تمامی مراحل از تولید تا ایستگاه‌های سوخت‌رسانی انجام خواهد داد.

شرکت نفت‌وگاز ونزوئلا و ایران (VENIROGC) با مشارکت ۵۰‌درصدی هریک از طرفین میان شرکت نفتی دولتی ونزوئلا و پتروپارس ایران ایجاد خواهد شد، ولی برخلاف مشارکت‌های دیگر تمرکز اصلی خود را به فعالیت در خارج از دوکشور مانند فعالیت در بولیوی معطوف خواهد کرد.

براساس این گزارش، اسپانیا و هلند به عنوان مکان‌های احتمالی برای تاسیس دفتر مدیریت این شرکت در نظر گرفته شده است. این مقام ایرانی در گفت‌وگو با بلومبرگ ابراز امیدواری کرد: شرکت مشترک تا پایان ۲۰۰۷ به ثبت برسد و افزود که ثبت این شرکت در خارج از کشور آن‌را در برابر اعمال هرگونه تحریم احتمالی علیه ایران مصون خواهد کرد.

شرکت پتروپارس به عنوان بخشی از شرکت ملی نفت ایران درحال‌حاضر نیز دو توافق با شرکت نفت ونزوئلا دارد، طالبی در این خصوص می‌گوید: اگر چاه های مورد اکتشاف از لحاظ اقتصادی مناسب تشخیص داده شوند، دوطرف آن را به صورت مشترک توسعه خواهند داد.

به گفته وی، تولید میدان احتمالا از سال ۲۰۱۱ آغاز خواهد شد و پس از ۲۰۱۲ به حداکثر ظرفیت یا ۲۰۰‌هزار بشکه در روز خواهد رسید.