گروه انرژی- وزیر نفت با اشاره به صف کشتی‌های نفتکش خارجی برای حمل نفت صادراتی ایران به بازارهای جهانی در خلیج فارس از صدور ۸۰ درصد نفت کشور با نفتکش‌های خارجی خبر داد. رستم قاسمی با بیان اینکه هم اکنون با وجود تحریم‌ها بخش عمده‌ای از نفت کشور را به کشورهای مختلف جهان صادر می‌کنیم، افزود: در یک‌سال گذشته شرایط سختی بر نفت و گاز ما تحمیل شده بود که موانع بر سر راه فروش نفت، مشکلات دریافت پول نفت و کالاهای مورد استفاده مردم از آن جمله است. به گزارش خبرگزاری «مهر»، وزیر نفت با یادآوری اینکه هم اکنون کشتی و نفتکش‌های حامل نفت صادراتی ایران برای ورود به بنادر کشورهای مختلف به بیمه بین‌المللی نیاز دارند، بیان کرد: تمام موانع و مشکلات بیمه کشتی‌های نفتکش تا اواسط سال‌جاری به طور کامل حل‌وفصل شد. قاسمی با اعلام اینکه در شرایط فعلی گلوگاه تحریم نفت را پشت‌ سر گذاشته‌ایم، یادآور شد: با وجود تمام محدودیت‌ها هیچ‌گونه مشکلی در تامین کشتی‌های نفتکش برای صادرات نفت به بازارهای جهانی نداریم. این عضو کابینه دولت دهم با بیان اینکه هر روز نسبت به روز گذشته آن شرایط صادرات نفت کشور بهبود می‌یابد، گفت: دنیا بزرگ است و ایران هم خریداران خاص نفت خام خود را دارد. در همین حال، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اعلام اینکه صادرات نفت ایران توسط بخش خصوصی ۱۵ درصد افزایش یافته است از امضای قرار‌داد‌های بلند‌مدت با مشتریان خارجی خبر داد.

حسن خسروجردی در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به اینکه صادرات نفت ایران توسط بخش خصوصی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است، گفت: رقم صادرات نفت خام توسط این بخش به دلیل محرمانه‌بودن، قابلیت انتشار ندارد. وی از امضای قرار‌داد بلند‌مدت با مشتریان خارجی خبر داد و گفت: در حال حاضر بخش خصوصی توانسته است با مشتریان خارجی ثابت برای صادرات نفت خام قراردادهای بلندمدت امضا کند و فروش نفت به این مشتریان در حال انجام است.

خسروجردی در پاسخ به این سوال که آیا مشکل بخش خصوصی برای دریافت ارز نفت خام صادر شده توسط بانک مرکزی برطرف شده است، گفت: متاسفانه تاکنون این مشکل ادامه دارد. البته هم‌اکنون صادرات نفت خام و دریافت ارز حاصل از فروش نفت از طریق راهکارهای جدید در حال انجام است. آبان ماه امسال رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی اعلام کرده بود که صادرات نفت خام ایران توسط بخش خصوصی داخلی از مرز ۲۰ میلیون بشکه گذشته است. به گفته وی، از تیرماه تاکنون بیش از ۲۰ میلیون بشکه توسط این بخش صادر شده که نشان‌دهنده‌ صادرات متوسط روزانه ۲۰۰ هزار بشکه است. خسروجردی تاکید کرد که نفت فروخته شده توسط بخش خصوصی به قیمت تعیین‌شده توسط شرکت ملی نفت ایران بوده و هیچ‌گونه تخفیفی به مشتریان داده نشده است.