خبرگزاری فارس- یک عضو کارگروه حمایت از تولید در مورد طرح انتزاع وظایف کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌‌گوید: اگر قرار باشد صنایع تبدیلی به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شود، پس صنایع زیردستی پتروشیمی نیز باید به وزارت نفت واگذار شود، چاپ و بسته‌بندی به وزارت ارشاد داده شود و صنایع مرتبط با صنایع دفاعی نیز به وزارت دفاع واگذار شود. به گفته آرمان خالقی، انتزاع وظایف کشاورزی از وزارت صنعت به نفع صنایع تبدیلی و کشاورزی نخواهد بود. وی توضیح داد: وزارت کشاورزی متولی تامین زیرساخت‌های کشاورزی و دامی کشور است و باید برای بخش روستایی، صنایع دامداری، شیلات و نهادهای کشاورزی برنامه‌ریزی کند تا بهره‌وری بخش کشاورزی ارتقا یابد. وی با بیان اینکه وزارت کشاورزی در این زمینه توفیقی نداشته است، گفت: با وجود بحث‌هایی که مبنی بر خودکفایی در تولید گندم مطرح شد در حال حاضر به جای اینکه در تولید گندم خودکفا شده باشیم، در مصرف جو نیز به واردات وابسته‌ایم.

وی تاکید کرد: اینکه گندمی در کشور تولید کنیم که قیمت تمام شده بالاتری نسبت به کشورهای دیگر داشته باشد، موفقیت محسوب نمی‌شود.

خالقی ادامه داد: همچنین در زمینه تولید گندم باکیفیت مانند گندم دروم برای تولید ماکارونی، صنعتگران برای تامین نیاز خود سال‌ها با شرکت‌های خارجی قرارداد بسته‌اند.

وی تصریح کرد: همچنین در زمینه تولید کنسانتره سیب، محصولی که قابلیت تبدیل به کنسانتره داشته باشد در کشور کاشته نشده و بیشتر گونه‌هایی از سیب کشت شده واجد شرایط صنعتی نبوده است.به گفته وی، وزارت کشاورزی در زمینه افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی موفقیت چندانی نداشته است و علاوه بر این، در کشت گلخانه‌ای نیز نسبت به کشورهای حوزه خلیج فارس یا کشورهای صحرایی موفقیتی نداشته است.

خالقی تاکید کرد: اگر هر بخش وظیفه خود را به درستی انجام دهد نیازی به تداخل در وظایف یکدیگر نیست و در واقع باید یک نهاد مشخص برای جهت‌دهی به سیاست‌های اقتصادی کشور وجود داشته باشد که وظایف دستگاه‌های مختلف را تقسیم کند.

وی ادامه داد: اگر وزارت کشاورزی برنامه‌ای داشت و اعلام می‌کرد که طی ۲۰ سال آینده چه برنامه‌ای برای کشت صیفی‌جات، محصولات باغی و محصولات کشاورزی دارد جهت‌گیری بخش کشاورزی به درستی صورت می‌گرفت؛ اما در حال حاضر یک سیاست کلی در وزارت کشاورزی وجود ندارد.