گروه سوخت و نیرو- معاون فنی سامانه هوشمند سوخت با تشریح قابلیت‌های نسل جدید کارت‌های هوشمند بنزین می‌گوید: کارت‌های هوشمند نسل جدید کاربری چند منظوره داشته و امکان استفاده از آن به عنوان هاب ارائه‌دهنده خدمات مالی الکترونیک نیز وجود دارد. شهرام رضایی با تشریح قابلیت‌های به‌روز شده در نسل جدید کارت‌های هوشمند سوخت گفت: کارت‌های هوشمند جدید به مرور زمان و بر پایه نیاز شخصی افراد جایگزین کارت‌های قبلی می‌شود و به هیچ وجه نیازی به تعویض اجباری کارت‌های قدیمی نیست. وی در گفت‌و‌گو با «شانا» تصریح کرد: در صورت سوختن یا مفقودی کارت‌های هوشمند قدیمی، کارت هوشمند نسل جدید برای افراد صادر خواهد شد.

رضایی درباره بومی‌سازی نرم‌افزارهای کارت‌های هوشمند سوخت در داخل کشور گفت: در گذشته مجبور بودیم این کارت‌ها را از یک شرکت خارجی تامین کنیم که با تولید آن در داخل کشور، انحصار تولید این کارت‌ها شکسته شد و امروزه این کارت‌ها با یک سوم قیمت قبلی در داخل کشور تولید و تامین می‌شود. وی تاکید کرد: تاکنون ۱۰۰ هزار کارت هوشمند سوخت جدید تولید شده است و با رونمایی و صدور مجوز توزیع توسط وزیر نفت، توزیع آن بین مردم آغاز شده است. معاون فنی سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره امنیت کارت‌های هوشمند سوخت نسل جدید در مقایسه با کارت‌های قدیمی گفت: کارت‌های قدیمی نیز امنیت کامل داشتند؛ اما قابلیت‌های امنیتی کارت‌های جدید بیشتر بوده و در نتیجه امنیت این کارت‌ها بیشتر است.

مدیر فنی سامانه هوشمند سوخت با اشاره به اینکه تاکنون امکان پرداخت الکترونیک وجه سوخت تنها از طریق درگاه‌های یک بانک امکان‌پذیر است، گفت: امکان مشارکت بانک‌های متعدد در زمینه پرداخت وجه الکترونیک سوخت در کارت‌های هوشمند نسل جدید تعبیه شده است و ما در این زمینه آمادگی کامل داریم. معاون فنی سامانه هوشمند سوخت درباره قیمت کارت‌های هوشمند سوخت جدید گفت: هزینه دریافت کارت‌های هوشمند سوخت جدید

۱۰ هزار تومان است که این رقم کمتر از هزینه تمام‌شده تولید این کارت‌ها است. وی تصریح کرد: تولید کارت‌ها هزینه‌های دیگری نظیر پاکت کردن و شخصی‌سازی کارت‌ها دارد که سعی کرده‌ایم در چند سال گذشته با وجود افزایش قیمت، این رقم را ثابت نگه داریم.