گروه صنعت و معدن- رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با تاکید بر لزوم بازبینی تقسیم کار در وزارتخانه‌ها، گفت: از ابتدا نباید زنجیره ارزش پتروشیمی نصف می‌شد.

به گفته محمد زیار، صنایع پایه و میانی که در وزارت نفت قرار داده شده‌اند، رشد خوب و متقارنی دارند، اما صنایع پایین دستی (صنایع تکمیلی) پتروشیمی که وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی آن است، همگام، متقارن و همراه با بخش بالادستی و میان‌دستی رشد نکرده است. وی در گفت‌وگو با «ایسنا»، دلیل عدم رشد هماهنگ صنایع تکمیلی را جدایی زنجیره ارزش پتروشیمی از بخش بالادستی و میان دستی دانست و گفت: از ابتدا نباید زنجیره ارزش پتروشیمی را نصف می‌کردیم؛ چرا که این زنجیره یک پکیج است. وی ادامه داد: جدایی صنایع تکمیلی از صنایع بالادستی و میان دستی، به صورت ریشه‌ای باعث شده که نوع کاری که در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود با نوع کاری که در وزارت نفت انجام می‌شود، هماهنگی خوبی نداشته باشد.

مدیر توسعه صنایع پتروشیمی با اشاره به مشکلات توزیع صنایع تکمیلی گفت: کماکان شاهدیم که تعدادی از تولیدکنندگان نمی‌توانند در سایت بهین‌یاب حضور داشته باشند، از سوی دیگر تعدادی از واحدهای ثبت شده، تولیدکننده نیستند، بلکه کالا را می‌خرند و وارد فرآیند دلالی کرده و کالا را در حاشیه بورس به فروش می‌رسانند؛ بنابراین، ما هنوز یک سیستم توزیع پاسخگو برای کشور نداریم. مدیر توسعه صنایع پتروشیمی افزود: تقسیم کار بین وزارتخانه‌ها به صورت کارشناسی نبوده است، باید کارها در وزارتخانه‌ها بازبینی شود؛ متاسفانه مشابه چنین تقسیم کاری در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم دیده شده است.