گروه سوخت و نیرو- سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو از توقف پروژه‌های سدسازی در حوزه دریاچه ارومیه تا زمان بهبود شرایط ادامه کار خبر داد و گفت: کارگروه مشترکی از برخی دستگاه‌ها مانند وزارت نیرو و محیط زیست درباره نجات دریاچه ارومیه فعال است. علیرضا دایمی درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در دولت و وزارت نیرو برای نجات دریاچه ارومیه و مسائل گوناگونی که درباره دلایل وقوع خشکی در بخشی از دریاچه مانند سدسازی‌های متعدد در حوزه آبریز ارومیه مطرح می‌شود، گفت: دریاچه ارومیه به عنوان مهم ترین تالاب داخلی کشور، یکی از پراهمیت‌ترین زیستگاه‌ها و منابع طبیعی کشور به شمار می‌رود.

وی در گفت‌وگو با «مهر»، گفت: مدیریت دریاچه ارومیه که پارک ملی محسوب می‌شود به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و این سازمان نیز در راستای وظایف قانونی خود ستادی را برای این منظور ایجاد کرد. دایمی ادامه داد: در این ستاد وزارت نیرو نیز عضویت دارد و تقسیم وظایفی برای نجات دریاچه ارومیه انجام شده است و این موضوع از ۳ سال گذشته تاکنون در حال پیگیری است و به عبارتی از زمانی که فاجعه زیست محیطی در دریاچه ارومیه جدی‌تر شد.

این مقام مسوول در وزارت نیرو، ادامه داد: در خصوص بحث اثر سدها ما در وزارت نیرو اعتقاد داریم که سدها نمی‌توانند به‌تنهایی در بروز چنین پدیده‌ای موثر باشند ولی مدیریت غلط سدها می‌تواند تاثیرگذار باشد. دایمی گفت: در حال حاضر برای اینکه محیط در حوزه دریاچه ارومیه آسیب بیشتری نداشته باشد، تالاب‌های آب شیرین اطراف دریاچه ارومیه را به منظور استفاده زیستگاه‌ها، حفظ کردیم.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو، از اختصاص منابع آبی مناسب برای حفظ زیستگاه‌ها در اطراف دریاچه ارومیه سخن گفت و افزود: در خصوص بحث سدها نیز مدیریت مشترکی را با سازمان محیط‌زیست دنبال می‌کنیم.