رونمایی از نسل جدید کارت‌های هوشمند سوخت

وزیر نفت: افزایش تولید نفت به ۲/۵ میلیون بشکه

معاون وزیر: سوخت نسیه نمی‌فروشیم

گروه سوخت و نیرو- همزمان با رونمایی از کارت هوشمند سوخت ملی و بومی، به طور رسمی واردات کارت سوخت از خارج کشور متوقف شد. وزیر نفت در مراسم رونمایی از نسل جدید کارت‌های هوشمند سوخت، بنزین با ترکیب جدید و هیدروکمپرسور «سی.ان.جی» ساخت داخل، از برنامه وزارت نفت برای جلوگیری از قاچاق سوخت، سهمیه‌بندی گازوئیل و ارائه کارت‌های هوشمند سوخت به دارندگان خودروهای سنگین برای کنترل مصرف این فرآورده خبر داد. رستم قاسمی در حاشیه این مراسم نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به ادعاهای تحریم هوشمندانه و فلج کننده آمریکا گفت: با این وجود، توسعه صنعت نفت متوقف نشده و صادرات نفت هم شرایط عادی پیدا کرده است.

وی درباره آخرین وضعیت فروش سوخت به شرکت‌های هواپیمایی، گفت: در حال حاضر سوخت در برخی از کشورهای همسایه بیش از لیتری ۶۰۰۰ تومان به شرکت‌های هواپیمایی فروخته می‌شود.وزیر نفت با اعلام اینکه از ابتدای آذر ماه سال‌جاری هر لیتر بنزین به هواپیماهای داخلی به قیمت ۷۰۰ تومان پرداخت می‌شود، تصریح کرد: آن دسته از شرکت‌های هواپیمایی که قیمت جدید سوخت را پرداخت نکنند، عرضه سوخت به آنها متوقف خواهد شد.

وی همچنین از مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی برای تسویه بدهی‌های معوق خبر داد و افزود: پیش از این سوخت به هواپیماهای داخلی لیتری ۲۰۰ تا ۴۰۰تومان عرضه می شد.

وی در خصوص افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت نفت ایران، توضیح داد: هر جا که ایران پا می‌گذارد و با شرکت‌ها و کشورهایی که با ایران همکاری می‌کنند، آمریکا آنها را تحت فشار قرار می‌دهد.وزیر نفت با یادآوری اینکه در تیر و مرداد ماه سال‌جاری با آغاز تحریم‌های نفتی ایران شرایط کمی نگران‌کننده بود، اظهار کرد: اما در حال حاضر شرایط فروش نفت و توسعه صنعت نفت روز به روز بهتر می‌شود. قاسمی با اشاره به بهبود شرایط صادرات نفت ایران، گفت: بازار جهانی بدون نفت ایران نمی‌تواند دوام بیاورد و کشورهای مصرف‌کننده نمی‌توانند خود را از نفت مرغوب ایران محروم کنند.

وی با اعلام اینکه توقف صادرات نفت ایران منجر به افزایش فشارهای اقتصادی به مردم کشورهای بزرگ مصرف‌کننده نفت خواهد شد، تصریح کرد: در شرایط فعلی روند صادرات نفت ایران کاملا عادی شده است. وی در ادامه از برنامه‌ریزی برای افزایش تولید نفت خام ایران به حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خبر داد و اظهار کرد: تولید گاز طبیعی هم با توسعه فازهای مختلف پارس‌جنوبی به ۴/۱ میلیارد مترمکعب در روز افزایش می‌یابد. وزیر نفت در پایان خواستار توسعه استفاده از کالا و تجهیزات بومی و ساخت داخل شد و یادآور شد: تمامی شرکت‌های تابع وزارت نفت باید توسعه ساخت داخل را به صورت جدی در دستور کار قرار دهند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این مراسم از فروش نسیه و مشکلات نقدینگی شرکت ملی پخش نفتی به عنوان یکی از دغدغه‌های رییس جمهور یاد کرد و گفت: فروش سوخت و فرآورده نفتی به صورت نسیه و اعتباری به شرکت‌های دولتی متوقف می‌شود.

علیرضا ضیغمی با تاکید بر اینکه سیاست وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی فروش نقد فرآورده‌های نفتی به مشترکان و مصرف کنندگان است، گفت: بر این اساس از این پس حتی به شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی سوخت نسیه داده نمی‌شود. وی با تاکید بر اینکه برخی از سازمان‌های دولتی منابع حاصل از خرید نسیه سوخت را در جاهای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند، گفت: سازمان‌های دولتی باید خرید نقدی سوخت را جدی بگیرند، زیرا حجم بدهی‌های انباشت حاصل از فروش نسیه سوخت بسیار بالا است.