گروه سوخت و نیرو- «هدر روی یک چهارم آب کشور بدون درآمد، نیاز ۱۳۰هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو برای تحقق اهداف برنامه پنجم، ضرورت متنوع سازی تامین منابع مالی پروژه‌ها، ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، ضرورت نگهداری از تاسیسات و تجهیزات آب و فاضلاب و...» محورهای خبری نخستین نمایشگاه و جشنواره توانمندی‌های بهره‌برداری در صنعت آب و فاضلاب بود. در این مراسم مجید نامجو، وزیر نیرو با تاکید بر اینکه کشور از لحاظ منابع آبی محدود است، گفت: باید در مصرف آب بسیار دقت کنیم. تصمیمی که رییس‌جمهوری برای تزریق منابع مالی و صرفه‌جویی آب کشاورزی گرفته است، بسیار خوب بود. رییس‌جمهوری، ما را وادار کرد که به سراغ روش‌های جدید برای اجرای شبکه پایین دست سدها برویم و به ما اجازه داده شد که به میزان ۶۲ میلیارد یوآن از سرمایه‌گذاری چینی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد» وزیر نیرو با اشاره به واگذاری بخشی از مسوولیت‌های مربوط به آب به استانداران گفت: وزارت نیرو شیرین‌سازی در دریاهای شمال و جنوب به سمت فلات مرکزی را پیگیری می‌کند. اما در پاسخ به این پرسش که چرا بحث آب شاخص است، باید گفت بحث آب اکنون یکی از مهم‌ترین مباحث کشور است؛ چرا که تغییرات کنونی اقلیم این موضوع را ایجاب کرده و در پنج سال اخیر میزان بارش‌ها زیر حد نرمال بوده است. غیر قابل تصور است که در صورت ساخته نشدن سدهای کنونی چه اتفاقی امکان داشت بیفتد. وی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم به همه اهداف برنامه پنجم برسیم باید ۱۳۰هزار میلیارد تومان در پنج سال (سالی ۲۶ هزار میلیارد تومان) سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: این رقم از طریق خزانه قابل تامین نیست و برای تامین آن به روش‌های دیگر باید روی آورد. وزیر نیرو در ادامه با تذکر درباره ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی با یکدیگر گفت: این شرکت‌ها طبق قانون اصل ۴۴ باید واگذار شوند ولی اگر ما زود دست به ادغام نزنیم و در مسیر درستی که خودمان استراتژی آن را تعیین کردیم قرار نگیریم، در آینده نزدیک مجبوریم در مسیر دیگران حرکت کنیم.

مهدی ثمره هاشمی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این مراسم ارزش سرمایه‌گذاری فعلی در این حوزه را ۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: باید در بحث بهره‌برداری‌ها تجدیدنظر شود و بتوانیم از سرمایه‌ها به خوبی نگهداری کنیم. وی در ادامه با تاکید بر ضرورت ارتقا و بازسازی تاسیسات آب و فاضلاب از صرفه‌جویی حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی در مصرف انرژی و کاهش شدت مصرف انرژی به میزان ۶درصد و تاسیسات آب و فاضلاب خبر داد و گفت: هزینه‌های برق به میزان ۱۵درصد در سال‌های اخیر کاهش یافته و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی هم توسعه یافته است. وی با بیان اینکه شاخص آب بدون درآمد در صنعت آبفا در سال ۸۵ در حوزه شهری ۳۰ درصد بود، از کاهش آن به ۲۶ درصد خبر داد و گفت: همچنین این شاخص در بخش روستایی از ۳۸ درصد به ۳۱ درصد کاهش یافت. با این حال حداقل یک چهارم آب تولیدی در شبکه‌های توزیع بدون درآمد از بین می‌رود.