گروه صنعت و معدن- مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت آخرین تصمیمات برای گسترش عملکرد مرکز مبادلات ارزی را اعلام کرد و گفت: برخی از این تصمیمات حاصل کارگروه مشترک دولت و مجلس است و برخی دیگر توسط کمیته عملیاتی مرکز اتخاذ شده است. غضنفری افزود: براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است سه بانک عامل جدید از بانک‌های خصوصی به جمع بانک‌های فعال در مرکز (ملت، جهاد کشاورزی) بپیوندند تا تحت عنوان پنجره واحد در قالب یک میز، نمایندگان این بانک‌ها در این محل به ارائه خدمات بپردازند. استقرار نماینده گمرک در مرکز مبادلات ارزی موضوع دیگری است که غضنفری به آن اشاره کرد و گفت: قرار است میزی برای پاسخگویی به پرسش‌های وارد‌‌کنندگان در خصوص اولویت‌های یک و دو (کالاهای استراتژیک و اساسی) اختصاص یابد. غضنفری تصریح کرد: به منظور رقابتی کردن قیمت گذاری ارز مقرر شد قیمت‌هایی که هر روز ساعت ۸ صبح اعلام می‌شود، به گونه‌ای باشد که در مقایسه با ارز بازار آزاد که صرافان هزینه‌های انتقال آن را بر عهده می‌گیرند، برای وارد‌‌کنندگان توجیه‌پذیر باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت به «شاتا» گفت: امیدواریم در جلسه‌ای با صادرکنندگان غیرنفتی کشور چگونگی عملکرد این مرکز اطلاع رسانی شود و در یک هم‌اندیشی مشترک راهکارهای عرضه ارز آنان را در این مرکز به بحث بگذاریم.

ارز به سایر اولویت‌ها هم می‌رسد

عضو کمیسیون صنایع نیز با اشاره به بازدید گروهی از نمایندگان مجلس از مرکز تبادلات ارزی گفت: طبق اعلام مسوولان این مرکز، ارز ۲ درصد زیر قیمت بازار آزاد طی روزهای آینده به اولویت‌های کالایی ۶ تا ۹ نیز پرداخت خواهد شد.حمیدرضا فولادگر به «فارس» گفت: طبق اعلام مسوولان دولتی، فراخوان پرداخت ارز غیر مرجع به کالاهای اولویت ۶ تا ۹ اعلام شده و طی چند روز آینده به متقاضیان، ارز با نرخ ۲ درصد زیر قیمت بازار آزاد پرداخت خواهد شد.

نرخ دلار کاهش می‌یابد

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تبعیت بانک مرکزی از بازار آزاد را در زمینه تعیین نرخ ارز رد کرد. محمدصادق مفتح در گفت‌وگو با ایسنا درباره اینکه گفته می‌شود بانک مرکزی بعد از راه‌‌اندازی مرکز مبادله ارزی خود را تابع نرخ ارز در بازار آزاد کرده است، توضیح داد:‌ تحلیل ما این است که بعد از راه‌اندازی مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز، با توجه به اینکه ارز در این مرکز با قیمت دو درصد زیر نرخ بازار به متقاضیان داده می‌شود، نرخ ارز آزاد به مرور و به صورت پلکانی کاهش یابد. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه هدف از راه‌اندازی مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز، تامین به موقع،‌ آسان و به اندازه کافی ارز متقاضیان بوده است، به «ایسنا» گفت: البته تامین ارز متقاضیان از مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز اجباری نیست و متقاضیان می‌توانند مانند گذشته ارز مورد نیاز خود را از دیگر راه‌ها مانند صرافی‌ها تامین کنند.