افتتاح پالایشگاه پرحاشیه پارسیان از دولت هشتم تا دولت نهم - ۱۳ خرداد ۸۸

فاز۲ پالایشگاه پارسیان امروز به بهره‌برداری می‌رسد

گروه انرژی - فاز دو پالایشگاه پارسیان که به دنبال برگزاری مناظره‌های نفتی طی روزهای اخیر بر سر زمان شروع آن در دو دولت هشتم یا نهم، به پرحاشیه‌ترین پروژه گازی کشور مبدل شده، امروز با حضور یک مقام ارشد دولت افتتاح می‌شود. به گزارش خبرنگار ما، این اتفاق پس از آن رخ داد که رییس‌جمهور در بخشی از فیلم مستند انتخاباتی به آمارهای عملکرد دولت در حوزه نفت و گاز اشاره کرده و افزود که به دلیل تعداد بالای افتتاح پروژه‌ها، فرصت افتتاح پالایشگاه پارسیان را نداشته است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت هشتم طی نامه‌ای سرگشاده به رییس‌جمهور افتتاح فاز نخست این پروژه را مربوط به دولت متبوعش دانست و اجرای ۳۶‌درصد از فاز دوم این پالایشگاه را مربوط به دوره دولت پیشین اعلام کرد.به گزارش خبرگزاری‌ها، دکتر محمود احمدی‌نژاد در برنامه تلویزیونی ویژه انتخابات گفت: «پالایشگاه گاز پارسیان که بزرگترین پالایشگاه گازی کشور است، در همین دولت کلید خورد و در همین دولت هم تمام شد.»

رییس‌جمهور افزود : «اصلا ما نرسیدیم برویم افتتاح کنیم. بسیاری از پتروشیمی‌ها، بعضی از فازهای پارس جنوبی، فاز ۹ و ۱۰ در این دولت شروع شد، در این دولت هم تمام شد.»

اما بعد از سخنان رییس‌جمهور درباره پالایشگاه پارسیان، بیژن نامدار زنگنه با ارسال نامه‌ای به ایشان نوشت: «طرح جامع پارسیان، شامل توسعه میدان‌های گازی تابناک، شانول، وراوی و هما و ایجاد پالایشگاه پارسیان در منطقه عمومی لامرد و مهر در دو فاز طراحی شده و به اجرا درآمده است.فاز اول این طرح شامل احداث و تکمیل ١٢ حلقه چاه در میدان تابناک و نیز احداث پالایشگاه مرحله اول پارسیان با ظرفیت نم‌زدایی ٢٠‌میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز در تاریخ ٢٥ شهریور ١٣٨٢ تکمیل و در حضور جمع کثیری از مسوولان استان‌های فارس و بوشهر توسط جناب آقای خاتمی رییس‌جمهور وقت افتتاح شد و اخبار آن در همان زمان از شبکه سراسری پخش شد و مستندات آن نیز در آرشیو سیمای‌جمهوری اسلامی موجود است.» وی افزود: «با افتتاح این طرح در سال‌های ١٣٨٢ و ١٣٨٣ جمعا بالغ بر دو‌هزار‌ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از طریق خط ۴ IGAT به شبکه سراسری گاز تزریق شد.» وی همچنین در مورد قرارداد مربوط به فاز ۲ پالایشگاه پارسیان گفت: «قرارداد مربوط به فاز ٢ پالایشگاه پارسیان پس از برگزاری مناقصه و تعیین برنده آن در تاریخ ١١ مهر ماه ١٣٨٢ بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های پایندان و مدیریت طرح‌های صنعتی ایران به امضا رسید. همچنین اجرای بخش دیگر از تاسیسات پالایشگاه به شرکت نفت مناطق مرکزی ابلاغ شد که در مجموع پیشرفت فیزیکی کلی پالایشگاه تا پایان دولت جناب آقای خاتمی در مرداد ١٣٨٤ به میزان ٣٦‌درصد بوده است.

میزان پیشرفت طرح‌های توسعه میدان‌های تابناک، شانول، وراوی و هما نیز تا پایان دولت آقای خاتمی به‌ترتیب ٩٠‌درصد، ٦٠‌درصد، ٩/٦٥‌درصد و ٤٩‌درصد و پیشرفت فیزیکی کلی پالایشگاه ٣٦‌درصد بوده است.»

به گزارش خبرنگار ما، پالایشگاه پارسیان براساس اطلاعات مندرج روی سایت آن با تولید روزانه ۸۳‌میلیون مترمکعب گاز بزرگترین پالایشگاه گاز شیرین کشور و سومین پالایشگاه از لحاظ تولید است و تامین ۷/۱۰درصد از سبد انرژی و ۵/۱۷‌درصد از کل گاز طبیعی مصرفی ایران را به عهده دارد. پیش از این از سوی مقامات رسمی‌ زمان‌های متفاوتی برای افتتاح فاز دو این پالایشگاه اعلام شده تا اینکه روز گذشته شبکه اطلاع‌رسانی نفت و گاز متعلق به وزارت نفت به نقل از یک مقام نفتی اعلام کرد که با حضور یکی از مقامات عالی رتبه کشور و وزیر نفت، پروژه فاز دو پالایشگاه گاز پارسیان امروز (چهارشنبه ۱۳ خرداد ماه) به طور رسمی‌ افتتاح می‌شود. علیرضا ضیغمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی، در گفت‌و‌گو با شانا، با اشاره به تکمیل مراحل ساخت فاز دو پالایشگاه گاز پارسیان اظهار داشت: «ساخت پالایشگاه گاز پارسیان ۲ به همراه تکمیل مراحل بالادستی آن، با هزینه‌ای بالغ بر ۷۷۰‌میلیارد تومان توسط شرکت نفت مناطق مرکزی انجام شده است.» وی افزود: «این هزینه همچنین شامل توسعه میدان‌های گازی شانول، وراوی و هما و نیز احداث خطوط لوله و سایر تاسیسات صنعتی مورد نیاز بوده است.

همچنین قرار است طرح تکمیلی پالایشگاه گاز پارسیان یک نیز که توسط شرکت ملی گاز ایران انجام شده، امروز در حاشیه این مراسم به بهره‌برداری برسد.» موضوع اختلاف بر سر افتتاح فاز اول، طرح تکمیلی فاز اول و فاز دوم از جمله محورهای تشریح عملکرد در دولت هشتم و نهم است که افتتاح یک‌باره یا دوباره این پالایشگاه را به موضوع حساسی مبدل کرده است. در همین شرایط خبرنگار ما برای پیگیری آنچه که در پالایشگاه طی انتشار گزارش‌های متفاوت رخ داده با دفتر مهندس خرم‌دل، مدیرعامل شرکت پالایشگاه گاز پارسیان تماس گرفت که وی به دلیل حضور در جلسه فرصت مصاحبه با دنیای اقتصاد را پیدا نکرد، اما مدیر روابط‌عمومی این پالایشگاه به خبرنگار ما گفت: «این مساله به موضوع حساسی تبدیل شده است». احمدزاد افزود: «فاز یک پالایشگاه پارسیان در سال ۸۰ شروع و در شهریور ۸۲ به بهره‌برداری رسید. فاز دو پالایشگاه پارسیان نیز در سال ۸۵ آغاز شد و بهره‌برداری رسمی‌از آن نیز امروز صورت می‌گیرد.»این در حالی است که مهندس زنگنه اعلام کرده بود که فاز دو پالایشگاه پارسیان در سال ۸۴ به میزان ۳۶‌درصد پیشرفت داشته است. به هر ترتیب فاز یک این پالایشگاه در دولت هشتم و فاز دو آن در دولت نهم به بهره‌برداری می‌رسد.