برق صنایع نمی‌رود

گروه صنعت و معدن- محبوبه فکوری: آغاز فصل گرما و بالارفتن مصرف انرژی از سوی بخش خانگی، همه ساله یکی از معضلات بخش صنعت به شمار می‌رود. این بخش در برخی سال‌ها تاوان هدرروی برق در بخش خانگی را با قطعی‌های چند ساعته خصوصا در سال گذشته که کشور با کمبود شدید برق ناشی از نبودن واحدهای برقابی در مدار مواجه بوده داده است. اما امسال به برکت بارندگی‌ها و به مدار آمدن مجدد نیروگاه‌های برق‌آبی، وزارت نیرو وعده داده است که به دلیل عدم کمبود برق در شبکه، برق صنایع قطعی نخواهد داشت.

وزارتخانه‌های نیرو و صنایع با امضای چندین موافقتنامه سعی در تامین برق بخش صنعت کشور داشته اند که مرز آن از احداث نیروگاه‌های کوچک در کنار واحدهای صنعتی تا انتقال شیفت تعطیلات صنایع در تابستان به پیک مصرف و برگزاری جلسات مشترک با تشکل‌های صنعتی ترسیم شده است.

این درحالی است که در برخی تابستان‌ها واحدهای صنعتی برای تامین برق خانگی مجبور بودند از شیفت‌های کاری خود کم یا در هفته یک تا دو روز را تعطیل کنند.

بر این اساس مقرر شد وزارت صنایع برای تامین ۴‌هزار و ۵۰۰ مگاوات برق بخش صنعت اقدام به ساخت نیروگاه کند که قرارداد تولید بیش از ۲‌هزار مگاوات آن تاکنون منعقد شده و وزارت صنایع نیز قول حمایت از احداث این نیروگاه‌ها را داده است.

۳۲‌درصد انرژی کشور در بخش صنعت صرف می‌شود. این درحالی است که کنسرسیومی ‌نیز به منظور ساخت نیروگاه‌ها در وزارت صنایع و معادن متشکل از ۵ شرکت با مدیریت سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران تشکیل شده تا نیاز برق کارخانه‌های انرژی بر را برآورده سازد.

در این رابطه عباس علی‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: با توجه به نیروگاه‌های جدید ساخته شده و مدیریت مصرف منابع موجود، وضعیت تولید برق در کشور مطلوب است و تصور نمی‌رود که مشکل خاصی برای تامین برق بخش صنعت کشور وجود داشته باشد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی می‌افزاید: با توجه به اینکه در پیک تابستان نسبت به زمستان ۱۰‌هزار مگاوات بیشتر برق در کشور مصرف می‌شود، بنابراین جلوگیری از قطعی برق سرمایه‌گذاری عظیمی ‌را می‌طلبد تا بتوان ذخیره مطمئنی را در کشور تامین کرد.

وی تصریح می‌کند: اگرچه به نظر می‌رسد که در تامین برق در تابستان مشکلی نداشته باشیم، اما با افزایش حجم بار، تلفات شبکه نیز بیشتر می‌شود لذا اگر مدیریت مصرف به درستی صورت گیرد، قطعا اقدامی ‌سودمند در جهت تامین برق مطمئن خواهد بود.

برنامه‌ریزی برای جلوگیری از قطع برق صنایع در تابستان ۸۸

در صورت رعایت برخی موارد از سوی صنعتگران، تابستان سال آینده به هیچ وجه قطعی برق برای واحدهای صنعتی نخواهیم داشت.

محمد مسعود سمیعی‌نژاد، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنایع و معادن در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: کارگروه حمایت از عدم قطعی برق صنایع در فصل تابستان به دستور وزیران صنایع و نیرو جلسات خود را آغاز کرده و به زودی مصوبات خود را ابلاغ خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت اجرای این مصوبات و رعایت برخی موارد از سوی صنعتگران، تابستان سال آینده به هیچ وجه قطعی برق برای صنایع نخواهیم داشت.

به گفته وی، این کارگروه در تابستان سال جاری نیز تشکیل شد که نتایج مثبتی در مدیریت مصرف انرژی داشته و توانست قطعی برق واحدهای صنعتی را به حداقل برساند که با توجه به تجربیات این کارگروه در تابستان سال جاری، از هم‌اکنون کارگروه برای تابستان سال آینده نیز تشکیل شده است.

معاون وزیر صنایع و معادن تصریح کرد: در جلسات کارگروه، وزارت نیرو متعهد شده در صورتی که واحدهای صنعتی برخی موارد مانند کاهش ۱۰‌درصدی مصرف برق را رعایت کنند، تابستان سال آینده این درحالی است که محمد مسعود سمیعی نژاد، معاون وزیر صنایع و معادن نیز از تشکیل کارگروهی در تهران و استان‌ها برای تامین برق صنایع خبر می‌دهد.

وی می‌گوید: با توجه به پایین بودن قیمت برق، مدیریت مصرف برق در واحدهای صنعتی مقداری مشکل بوده و از صنعتگران درخواست می‌شود که برای جلوگیری از هرگونه قطعی برق احتمالی تمامی‌ تلاش خود را به کار بندند.

به هرحال به نظر می‌رسد که احداث نیروگاه‌ها در کنار واحدهای صنعتی به خصوص در شهرک‌های صنعتی راهکاری باشد که مشکل چند ساله صنعتگران را برای تامین برق در پیک مصرف حل کند.