گروه صنعت و معدن- محبوبه فکوری: کمیته تعیین معیار مصرف سوخت به زودی گرید سوخت خودروها را اعلام می‌کند.

محسن صالحی نیا، مدیرکل صنایع ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنایع و معادن با اعلام این مطلب به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: تصمیم گیری در خصوص گرید سوخت خودروها و معیارهای مصرف سوخت طی دو هفته آتی در «کمیته تعیین معیار مصرف سوخت» تعیین تکلیف می‌شود. این مقام مسوول در وزارت صنایع و معادن می‌افزاید: معیار مصرف سوخت با بحث آلایندگی خودروها مرتبط است که بر این اساس، معیار مشخص برای آنها در حال تدوین است، در این زمینه وزارت صنایع و معادن پیشنهادها و نظرات کارشناسی خود را ارائه داده و منتظر اعلام نظر نهایی از سوی کمیته تدوین معیار است.

وی می‌افزاید: معیار D بعنوان حد متوسط مصرف انرژی در خودروها به شمار می‌رود که بر این اساس، معیارهای مصرف سوخت در خودروها نیز همچون دیگر وسائل انرژی بر تعیین خواهد شد.

به گفته صالحی نیا، واردات ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی در قالب پروژه‌های مختلف، بر حسب نیاز دستگاه‌های اجرایی و نوع تولید و صنعت صورت می‌گیرد که هر یک در کمیسیون مربوط به خود جمع بندی می‌شوند.

صالحی‌نیا همچنین در خصوص ضوابط واردات ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی در سال ۸۸ می‌گوید: واردات ماشین آلات صنعتی در قالب پروژه‌های مختلف بر حسب نیاز دستگاه‌های اجرایی و نوع تولید صنایع صورت می‌گیرد که ضوابط مربوط به آن نیز در کمیسیون خاص خود به تصویب می‌رسد.

وی همچنین با تشریح برنامه‌های وزارت صنایع در رابطه با صنایع ماشین‌سازی و نیرومحرکه در سال ۸۸ خاطرنشان می‌کند: برنامه‌ها و اهداف سال ۸۸ ظرف روزهای آتی نهایی می‌شود.

صالحی نیا ادامه می‌دهد: برای مباحثی نظیر استاندارد مصرف سوخت، آلاینده‌های خودرویی، واردات خودرو، ضوابط فنی و برنامه‌های تولید و ماشین آلات صنعتی برنامه‌هایی در دست انجام است که به زودی اعلام می‌شود. ارزش فروش صنایع ماشین‌سازی و نیرومحرکه در سال ۸۷ به ۱۶۰‌هزار‌میلیارد ریال رسید. جمع‌بندی نهایی در خصوص ارزش فروش صنایع ماشین‌سازی و نیرومحرکه در سال ۸۷ صورت نگرفته است، اما به نظر می‌رسد که این رقم نزدیک به ۱۶۰‌هزار‌میلیارد ریال باشد.

وی می‌افزاید: این ارزش در بخش‌هایی نظیر خودروسواری، کامیون، کامیونت، مینی‌بوس، اتوبوس و واگن و برخی کالاهای دیگر مرتبط با صنایع ماشین‌سازی بوده است.