نماینده‌ایران در اوپک با اشاره به پایبندی کامل ایران به سیاست‌های اوپک از سه سناریوی کاهش سقف تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خبر داد. سید محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به افزایش سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام دنیا نسبت به متوسط ۵ سال گذشته گفت: از نظر تولید‌کنندگان، این افزایش کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه اگر اوپک بخواهد سطح ذخیره‌سازی‌های نفت را به سطوح ۵ سال گذشته بازگرداند، راهی جز کاهش مجدد سقف تولید نفت نیست، تصریح کرد: در این رابطه ۳ سناریو برای کاهش احتمالی سقف تولید نفت اوپک پیش‌بینی می‌شود. نماینده دائم ایران در سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت گفت: در حالت اول ممکن است اعضای اوپک خواستار کاهشی فوری باشند که در این صورت ممکن است سقف تولید ظرف مدت سه ماه و در فاصله برگزاری دو نشست اوپک کاهش پیدا کند. به گفته خطیبی در سناریوی دوم و سوم هم پیش‌بینی می‌شود تولید نفت اوپک ظرف مدت ۶ تا ۹ ماه کاهش پیدا کند.

این مقام مسوول در وزارت نفت در ادامه با اشاره به‌این موضوع که با وجود کاهش سقف تولید اوپک و پایبندی اعضا به رعایت سهمیه‌های تعیین شده باز هم در بازار نفت مازاد وجود دارد، بیان کرد: در شرایط کنونی نمی‌توان رقم مشخصی را به عنوان نفت مازاد در بازار اعلام کرد اما آن چیزی که مشاهده می‌شود آن است که هم‌اکنون میزان عرضه نفت بیش از تقاضا است.