هشت طرح بزرگ فولادی در نقاط مختلف کشور در حالی اجرا می‌شود که برنامه بهره‌گیری از فناوری‌های بومی و استفاده از تجهیزات داخلی به عنوان یکی از راهبردهای مهم در مسیر احداث مجتمع‌های فولادی جدید، همواره مورد تاکید مقامات ارشد صنعتی‌ و معدنی بوده است. در این مسیر استفاده از حداکثر توان فنی و مهندسی‌سازندگان داخلی مورد توجه و حمایت دستگاه‌ها و‌سازمان‌های مسوول یعنی وزارت صنایع و معادن و ایمیدرو قرار گرفته است. به طوری که برای نخستین مرتبه در ایران و خاورمیانه، یک شرکت ایرانی به نام «پصاکو (پیشگام صنعت امین )» موفق به ساخت سرند با ظرفیت ۷۵۰ تن در ساعت، قابل نصب در صنایع بزرگ فولاد و طرح‌های هشت‌گانه شده است.

مهندس سید امین موسوی، مدیرعامل پصاکو می‌گوید: «بدون حمایت مهندس محرابیان، وزیر صنایع و معادن، اجرای پروژه ساخت این سرند‌ها ممکن نبود.»وی در خصوص ویژگی‌های این سرند و پروژه مربوطه آن توضیح می‌دهد:«سرند ساخته‌شده توسط این شرکت به طول تقریبی ۸متر، عرض ۳متر و ارتفاع ۵/۴متر به وزن تقریبی ۱۸تن و قابلیت سرند کردن حدود ۷۵۰ تن مواد DRI را دارا است. این سرند به لحاظ ظرفیت، ابعاد و سایر موارد در کشور و حتی منطقه بی‌نظیر است و تماما از اتصالات پیچ و پرچ ساخته شده و نزدیک به ۴‌هزار اتصال پیچی در آن به کار رفته است و این موضوع باعث بالا رفتن عمر مکانیکی دستگاه با توجه به ارتعاشات مداوم آن می‌شود.

مهندس موسوی می‌افزاید: این تجهیز جهت نصب در پروژه فولاد قائنات که جزو طرح‌های استانی صنعت فولاد است، طراحی و ساخته شده و شرکت پصاکو پیمانکار ساخت کلیه تجهیزات ارتعاشی شامل سرندها و فیدرهای این پروژه است.مشروح این گفت‌وگو طی روزهای آینده منتشر می‌شود.