گروه صنعت‌ومعدن - به گفته معاون اول رییس‌جمهوری، ایران ۴۹ روز دیگر جشن خودکفایی فولاد را برگزار می‌کند. این جشن با افزایش ۷‌میلیون تنی فولاد و رسیدن به ظرفیت تولید ۱۷‌میلیون تن، برگزار خواهد شد. دیروز با افتتاح مجتمع ۵۵۰‌هزار تنی فولاد ویان در همدان، دولت باید برای رسیدن به خودکفایی ۶‌میلیون و ۴۵۰‌هزار تن دیگر به ظرفیت اضافه کند. همچنین امروز نیز با افتتاح طرح توسعه مجتمع فولاد مبارکه اصفهان به ظرفیت ۲/۱‌میلیون تن، کشور تا رسیدن به این جشن، تولید ۵‌میلیون و ۲۵۰‌هزار تنی را نیاز خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، پرویز داوودی، معاون اول رییس‌جمهوری در مراسم آغاز به کار رسمی مجتمع ۵۵۰‌هزار تنی فولاد «ویان» در همدان با تاکید بر اینکه دولت از هر گونه کمکی به وزارت صنایع‌ومعادن برای حل بحران واحدهای تولیدی دریغ نخواهد کرد، گفت: این حمایت دولت منوط به واحدهایی است که مدیریت درست داشته باشند و هزینه‌ها را کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید فولاد کشور به ۳۴‌میلیون تن در برنامه پنجم خواهد رسید، خاطرنشان کرد: تا انتهای خردادماه جاری نیز ظرفیت تولید فولاد کشور به بیش از ۱۷‌میلیون تن خواهد رسید. وی تصریح کرد: بر این اساس، کشور قادر به تامین نیازهای داخلی خواهد بود.

همچنین علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع‌ومعادن نیز در این مراسم گفت: با بهره‌برداری تدریجی طرح‌های مختلف فولادی، ظرفیت تولید از ۱۰‌میلیون تن فعلی به ۱۷‌میلیون و ۷۰۰هزار تن تا پایان خردادماه می‌رسد.

وزیر صنایع‌ومعادن گفت: به‌رغم وجود رکود جهانی در صنعت فولاد که باعث کاهش ۸۰‌درصدی تولید آن در کشورهای مختلف شده است، ایران ۲۰‌درصد رشد تولید در این صنعت را تجربه کرده است، در حالی که چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد تنها دو ‌درصد رشد داشته است.

وی از بهره‌برداری طرح توسعه فولاد مبارکه، فولاد نطنز و پروسه کوره شماره دو ذوب آهن در آینده خبرداد و گفت: با بهره‌برداری این واحدها در چند روز آینده خود را برای جشن خودکفایی فولاد آماده می‌کنیم. همچنین قرار بر این است که طرح توسعه مجتمع فولاد مبارکه اصفهان نیز امروز با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰‌هزار تن افزایش می‌یابد.

بر این اساس، ظرفیت تولید این مجتمع به ۴/۵‌میلیون تن در سال افزایش می‌یابد. در این راستا، در پروژه‌های اصلی توسعه زیرسقف فولادسازی ۱۰۰‌میلیون یورو و ۲‌هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.