گروه انرژی- ویژگی‌های خاص صنعت نفت موجب شده که به HSE(سلامت، ایمنی و محیط زیست) با دقت بیشتر و درک عمیق‌تر نگاه شود.اچ.اس.یی صرفا یک مقوله انضباطی و ارزشی نیست، بلکه یک موضوع اقتصادی محسوب می‌شود. به گزارش خبرنگار ما غلامرضا منوچهری، مدیرعامل شرکت پتروپارس با بیان این مطلب در همایش بین‌المللی اچ.اس.یی در صنعت نفت و گاز اظهار کرد: پرداختن به مقوله اچ.اس.یی امکان تداوم و استمرار فعالیت‌ها را به صورت پایدار ایجاد می‌کند. به گفته وی، صنعت نفت باید بتواند با پیاده کردن فرهنگ اچ.اس.یی نقش پیشتاز برای عمومی کردن این فرهنگ داشته باشد. همچنین با توجه به تاثیر فعالیت‌های صنعتی در محیط و اجتماع، شرکت‌ها دارای مسوولیت‌های

اجتماعی شده‌اند.

در ادامه این همایش مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ‌با بیان این که اچ.اس.یی در توسعه پایدار نقش مهمی‌ایفا می‌کند، افزود: کشوری موفق است که بتواند برنامه توسعه خود را با توجه به سه مولفه اجتماعی، اقتصادی و محیط زیست پیش ببرد. نژادسلیم تغییر در الگوهای اجتماعی، مدیریت و برنامه‌ریزی در جهت تحقق توسعه پایدار را جزو الزامات دانست و گفت: با تدوین چشم‌انداز بیست ساله افق حرکت صنعت نفت در بخش اچ.اس.یی ترسیم شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌جوهره مدیریت را تصمیم و اجرای صحیح دانست و گفت:‌ می‌توان ارتباط بین دو مقوله یاد شده را با انواع روش‌های مختلف اجرا کرد، ولی نوع تفکر حاکم در ارتباط با تصمیم و اجرا بسیار مهم است.

وی لازمه رسیدن به توسعه پایدار را اعمال مدیریت روز، اعمال تفکر سیستمی‌و اقتصادی و ارتباط تنگاتنگ تمام جوامع و عدم اختلاف آن با مسائل سیاسی برشمرد و افزود: تمام جوامع بشری موظف به رعایت مسائل محیط زیست هستند.

در ادامه این مراسم، مدیر انجمن بین‌المللی تولیدکنندگان بالادستی نفت و گاز گفت: حوادث حوزه نفت و گاز جهان در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی افزایشی ۱۴‌درصدی داشته است. چارلزبان اظهار داشت: این حوادث در میان تولیدکنندگان نفت و گاز خاورمیانه به رقم ۲۵‌درصد رسیده و این موضوع نشان‌دهنده اجرا نشدن مطلوب مقررات ایمنی و محیط زیست است. شرایط تولید پایدار و امنیت عرضه نفت و گاز در جهان، از الزامات ایمنی و محیط زیست است که به نحوی بر تمام فرآیندهای حاکم بر توسعه پروژه‌ها سایه افکنده است. چارلزبان اظهار کرد: در شرایطی که ۶۰‌درصد از انرژی مورد نیاز جهان از نفت و گاز به دست می‌آید، لازم است زمینه تولید پایدار این حامل‌های انرژی فراهم شود.