شانا- مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران از تکمیل پیش راه اندازی طرح تزریق گاز به میدان نفتی آغاجاری خبر داد و گفت: این طرح عظیم با ظرفیت تزریق روزانه ۲۴‌هزار‌میلیون فوت مکعب گاز و با حضور رییس‌جمهوری افتتاح می‌شود. بهمن سروشی با بیان این که این طرح در قالب هشت ردیف هر کدام با ظرفیت تزریق ۳۰۰‌میلیون فوت مکعب تعریف شده است، افزود: در مجموع ۲۴‌هزار‌میلیون فوت مکعب گاز به میدان نفتی آغاجاری تزریق می‌شود.

وی اظهار داشت: به منظور راه اندازی این پروژه، هر یک از ردیف‌های یاد شده باید آزمایش شود و هم اکنون از مجموع ۸ ردیف یاد شده، عملیات آزمایش سه ردیف به پایان رسیده و به طور آزمایشی روزانه ۳۰۰‌میلیون فوت مکعب گاز به میدان نفتی آغاجاری تزریق می‌شود.

مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران گفت: عملیات آزمایش بقیه ردیف‌ها نیز در دو ماه آینده انجام خواهد شد.

سروشی منبع تامین گاز برای راه اندازی این پروژه را فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی اعلام و تصریح کرد: با برنامه ریزی انجام شده، بخشی از گاز فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی به پالایشگاه ۹ و ۱۰ (به منظور ارسال به شبکه سراسری) و بخشی دیگر به میدان نفتی آغاجاری منتقل می‌شود.

بزرگ‌ترین طرح تزریق گاز جهان با سرمایه‌گذاری ۳۰۰‌میلیون دلار و به منظور برداشت روزانه ۵‌هزار بشکه نفت خام قرار است گشایش یابد. پس از حدود ۷۰ سال برداشت غیر صیانتی از میدان نفتی آغاجاری، به دلیل تزریق نشدن گاز، این میدان دچار افت فشار مخزن و کاهش تولید شده و این در حالی است که هنوز حدود ۱۰‌میلیارد بشکه نفت در این مخزن وجود دارد که بهره‌برداری از طرح تزریق گاز به آغاجاری بیش از ۲/۱‌میلیارد بشکه نفت خام اضافی در مدت ۲۵ سال استحصال خواهد شد.