با روشن شدن کوره گرمکن شماره یک نورد ورق عریض، شمارش معکوس برای راه‌اندازی نخستین کارخانه نورد ورق عریض خاورمیانه در شرکت فولاد اکسین خوزستان آغاز شد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن‌وصنایع معدنی (ایمیدرو)، با راه‌اندازی این کارخانه برای نخستین‌بار محصول استراتژیک ورق عریض در کشور تولید خواهد شد که بزرگترین نورد ورق از نوع خود در خاورمیانه محسوب شده و یکی از ۱۰ کارخانه دارنده این تکنولوژی در میان صنایع تولید محصولات فولادی تخت در جهان است.

عبدالحسن امیرغلامی مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: این کارخانه پس از انجام مراحل آزمایشی از جمله تست کوره گرمکن شماره یک که در سه‌شنبه گذشته صورت گرفت، طی روزهای آتی با حضور مقامات کشوری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ظرفیت نهایی تولید این کارخانه را بالغ‌بر یک میلیون و ۵۰‌هزار تن انواع ورق‌های فولادی با مقاومت بالا ذکر کرد و افزود: با عرضه محصولات فولاد اکسین خوزستان که در خاورمیانه منحصر به‌فرد است، انواع ورق از عرض ۱۲۰۰ تا ۴۵۰۰ میلی‌متر، در اختیار صنایع سنگین کشور از جمله کشتی‌سازی، لوله‌سازی با قطر بالا، مخازن تحت فشار و پل‌سازی قرار خواهد گرفت و علاوه‌بر اینکه این دسته از صنایع از واردات عریض بی‌نیاز خواهند شد، امکان صادرات این محصول استراتژیک به بازارهای منطقه نیز فراهم خواهد شد.

نورد ورق عریض فولاد اکسین خوزستان با هزینه‌ای بالغ‌بر ۴۵۰میلیون دلار و ۳۵۰۰میلیارد ریال احداث شده است.