تخصیص از حساب ارزی به پارس جنوبی

گروه صنعت و معدن- رییس کل بانک مرکزی با رد اختصاص اعتبار از حساب ذخیره ارزی به طرح‌های گردشگری و پارس جنوبی به وعده‌هایی که در خصوص تامین برای پروژه‌های پارس جنوبی و گردشگری از سوی مسوولان این دو بخش بیان می‌شود، پایان داد. رییس کل بانک مرکزی پرداخت اعتبارات از منابع این بانک و حساب ذخیره ارزی به پروژه‌های پارس جنوبی و نیز طرح‌های گردشگری را رد کرد.

محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی، در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ اظهارات مقامات نفتی مبنی بر دستور رییس جمهور برای پرداخت دو میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی برای پروژه‌های پارس جنوبی تصریح کرد: نامه‌ای در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.

وی تاکید کرد: به طور کلی مبالغی که از حساب ذخیره ارزی باید پرداخت شود، اگر برای بخش دولتی باشد حتما باید به تصویب مجلس برسد و در غیر این صورت بخش خصوصی تنها می‌تواند صرفا برای واردات کالاهای سرمایه‌ای خارج از کشور از تسهیلات و منابع حساب ذخیره ارزی استفاده کند.

بهمنی ادامه داد: استفاده بخش خصوصی از منابع حساب ذخیره ارزی نیز بر طبق و روال از سوی بانک مرکزی مورد کارشناسی قرار می‌گیرد و در صورت نبود مشکل مبالغ تخصیص می‌یابد. چندی پیش مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس که از بزرگترین پیمانکاران پروژه‌ پارس جنوبی است از دستور رییس‌جمهور برای پرداخت دو میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی برای اختصاص به پروژه‌های پارس جنوبی خبر داده بود.

علی وکیلی اظهار کرده بود: «به دستور رییس جمهور قرار است دو میلیارد دلار از محل بانک مرکزی به توسعه پروژه‌های نفت و گاز اختصاص پیدا کند که یک میلیارد دلار آن مربوط به فاز ۱۲ است.»

وی عنوان کرده بود: «بر اساس توافق قبلی یک‌میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی به فاز ۱۵ و ۱۶ اختصاص پیدا می‌کند. از سوی دیگر طبق دستور دیگری قرار است که دو میلیارد دلار از بانک مرکزی به پروژه‌های نفت و گاز اختصاص پیدا کند که حدود ۵/۱میلیارد دلار آن برای پروژه‌های پارس جنوبی است.» رییس کل بانک مرکزی همچنین درباره‌ انتشار اخباری مبنی بر دستور پرداخت ۵/۱میلیارد دلار به سازمان گردشگری و میراث فرهنگی با بیان اینکه این مساله اصلا اجرایی نشده است، عنوان کرد: استفاده از منابع حساب ذخیره ارزی تنها برای تسهیلات خارجی است و برای موارد داخلی استفاده از منابع حساب را ممنوع اعلام می‌کنم و به هیچ‌وجه چنین مبلغی پرداخت نشده است. چندی پیش اخباری با این مضمون که دستوراتی مبنی بر پرداخت ۵/۱میلیارد دلار، باز هم از منابع بانک مرکزی برای انجام برخی طرح‌ها به سازمان گردشگری و میراث فرهنگی منتشر شده بود.