گروه انرژی- به دنبال انتشار گزارش «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه یک شرکت آمریکایی که قرار بود بخش تجهیزات سرچاهی فازهای ۹ و ۱۰را به ایران بدهد از بازپرداخت ۲۰میلیون دلار پول ایران امتناع می‌کند، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در نشست خبری روز گذشته خود در جمع خبرنگاران ضمن تایید این موضوع گفت: در فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی هم اکنون راه‌اندازی پالایشگاه‌های خشکی نصب و راه‌اندازی سکوها و خطوط لوله زیردریایی به پایان رسیده و حتی حفاری تا سر مخزن نیز انجام شده است که به دلیل توقیف برخی از تجهیزات سرچاهی در نروژ توسط شرکت آمریکایی تولید گاز از دریا هنوز آغاز نشده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها وی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای برای تولید صیانتی گاز از پارس جنوبی با مشارکت طرف قطری خبر داد و یادآور شد: با توجه به توقیف تجهیزات فازهای ۹ و ۱۰ در این رابطه به یک دادگاه بین‌المللی شکایت کرده‌ایم و قضیه را تا دریافت خسارت پیگیری می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه تاکید کرد: گاز هیچ‌گونه عقب‌افتادگی در برداشت از پارس جنوبی از قطر وجود ندارد.

وی با اشاره به دستور رییس جمهور مبنی بر دریافت دو‌میلیارد دلار از بانک مرکزی برای توسعه پروژه‌های نفتی و گازی گفت: یک‌میلیارد دلار آن در فاز ۱۲ مصرف خواهد شد و به همین دلیل در سال جاری جهش اساسی در توسعه این فاز داریم.

به گفته وی قرار بود از حساب ذخیره ارزی در سال گذشته یک‌میلیارد دلار به توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ اختصاص یابد که این کار به امسال موکول شده است. همچنین طبق دستور دیگری قرار است که از بانک مرکزی حدود دو‌میلیارد دلار برای توسعه پروژه‌های نفت و گاز تحویل داده شود که احتمالا یک و نیم‌میلیارد دلار آن مربوط به پارس جنوبی خواهد بود.