گفتند شما نباشید!

گروه صنعت و معدن-صابر دری نژاد: آیا با ورود مدیرعامل جدید ذوب‌آهن، طرح کوره بلند شماره ۳ قدیمی‌ترین واحد فولادسازی کشور و دیگر طرح‌های نیمه‌تمام و در دست اجرای این واحد به زودی افتتاح خواهد شد؟ بعد از تغییر بهرام سبحانی، مدیرعامل سابق شرکت ذوب‌آهن این سوال بیش از هر سوال دیگری در اذهان متبادر می‌شود که چرا در آستانه افتتاح طرح کوره بلند شماره ۳ ، مدیرعامل این شرکت را تغییر داده‌اند.

برخی صنعت‌گران در نخستین برداشت خود از علل تغییر این مدیر با سابقه در صنعت فولادسازی کشور بر این باورند که تاخیر در بهره‌بر‌داری از کوره بلند شماره ۳ که قرار بود همزمان با آغاز دهه فجر سال گذشته به بهره‌برداری برسد، می‌تواند از جمله دلایل اتخاذ این تصمیم از سوی مسوولان باشد.

طرح افتتاح کوره بلند شماره ۳، یکی از بخش‌های پنج‌گانه طرح توازن ذوب‌آهن اصفهان است که هم‌اکنون مراحل پایانی راه‌اندازی خود را سپری می‌کند.تکمیل و بهره‌برداری از طرح توازن ذوب‌آهن از آن جهت حائز اهمیت است که به گفته ایرج اکبریه، عضو هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی سهام ذوب آهن (که یکی از شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی است) تا پیش از تکمیل این طرح عرضه نخواهد شد.

این در حالی است که چندی پیش مهدی عقدایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی از عرضه سهام این شرکت در خردادماه سال جاری خبر داده بود.

اما درست در شرایطی که بسیاری از مسوولان در تلاش بودند که تا خردادماه امسال و با تکمیل طرح ، سهام این شرکت راهی تالار شیشه‌ای شود، مشاور وزیر صنایع به یکباره تمامی معادلات را بر هم زد.

ایرج اکبریه در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: امکان عرضه سهام این شرکت در نیمه نخست سال وجود نخواهد داشت.

بنابراین آیا میان عرضه سهام این واحد بزرگ در بورس با تغییر مدیرعامل شرکت رابطه‌ای وجود دارد؟

یا دلایل دیگری مثل ضرورت اجرای موج افتتاح‌های پیش رو مطرح است.

با کنار هم قرار گرفتن پازل صحبت‌های مشاور وزیر و عضو هیات‌عامل ایمیدرو اینگونه به نظر می‌رسد که طرح توازن تا شهریورماه امسال نیز به بهره‌برداری نخواهد رسید و فرصت افتتاح آن در اختیار دولت دهم قرار خواهد گرفت.

اما آیا این همه آن چیزی است که پشت پرده است؟

گفتند بروید

برای بررسی دلایل بازنشستگی مدیرعامل سابق ذوب‌آهن و با خبر شدن از چند و چون ماجرا با ناامیدی دست به تلفن برده و با این پیش فرض که تلفن همراه وی این روزها ، خاموش است، با وی تماس گرفتیم.

اما تلفن نه خاموش بود و نه خارج از دسترس! با بهرام سبحانی (هرچند کوتاه) هم‌صحبت شدیم.

مهندس سلام.

- به‌عنوان اولین سوال می‌خواستم شرایط و دلایل بازنشستگی شما را بپرسم. اصلا چه شد که بازنشسته شدید؟

فراموش کنید این قضایا هرچه که بود تمام شد و رفت!

* آقای «سبحانی» برای یک بار خیلی صریح و بی‌پرده عنوان کنید که چه اتفاقاتی رخ داد که شما از مدیریت ذوب‌آهن کنار رفتید؟

خب، بالاخره وزارتخانه دیگر ما را نخواست. از آنجا که سن من هم از نظر خدمتی به سن بازنشستگی رسیده بود بالاخره من هم تقاضای بازنشستگی دادم و قبول هم شد.

* تقاضای بازنشستگی‌تان را به تازگی داده‌اید؟

بله، همین تازگی‌ها داده‌ام.

(اما سبحانی در ادامه گفت، ترجیح می‌دهد در مورد این مسائل صحبت نکند و این سوالات باید از کسانی که این اقدام را کرده‌اند، پرسیده شود.بنابراین به سراغ پرسیدن سوالات دیگری از وی رفتیم.)

* آقای سبحانی طرح کوره بلند شماره ۳ کی به بهره‌برداری می‌رسد؟

این طرح، پیش از عید راه‌اندازی گرم‌اش آغاز شده و قرار است تا ۸ یا ۹ اردیبهشت آماده ذوب‌گیری شود.

* فکرنمی‌کنید تاخیر در بهره‌برداری از طرح‌های در دست اجرای ذوب‌آهن از دلایل کنار گذاشتن شما بود؟

من نمی‌دانم، من واقعا علت این اقدام را نمی‌دانم. اگر هم این گونه باشد که شما می‌گویید باید دید که آیا مجری این طرح‌ها تمام امکانات را برای اجرای طرح را داشته یا خیر؟

* به نظر شما مدیرعامل جدید می‌تواند این طرح‌ها را اجرا کند؟

طرح‌ها قبلا هم فعال بوده است. طرح‌های ذوب‌آهن طی دو یا سه سال اخیر بیشترین سرعت پیشرفت را داشته است.

* پس توجیه تغییر شما چه بود؟

این را باید از خودشان بپرسید، چرا که من خودم پشت صحنه این قضیه را نمی‌دانم که چه بوده است. فقط به ما گفتند نظر بر این است که شما نباشید، ما هم قبول کردیم.

* آیا این احتمال وجود دارد که شما برگردید؟

نه، من خودم که برنمی‌گردم.

اما مصاحبه با سبحانی پایان ماجرا نبود. اعلام بازنشستگی قدیمی‌ترین واحد فولادسازی کشور و از سوی دیگر برکناری منوچهر منطقی مدیر عامل غول خودروسازی کشور، واکنش‌های مجلسیان را نیز به همراه داشته است.

این ۴۰ تن

حمید فولادگر، نماینده مردم اصفهان، در خصوص عزل و نصب‌هایی که اخیرا در وزارت صنایع صورت گرفته به خبرنگار ما گفت: «حدود ۴۰تن از نمایندگان با جمع‌آوری امضا در پی استیضاح وزیر صنایع برآمده‌اند. البته این اقدام با توجه به مدت زمان کوتاه باقی‌مانده تا انتخابات دهم به صورت جدی پیگیری نشد، چون هیچ استیضاحی در این مدت کوتاه جوابگو نیست.»

وی در ادامه اظهار داشت: «البته این عدم پیگیری به معنای آن نیست که ما انتقادی به عملکرد وزارت صنایع نداشته باشیم. اعضای کمیسیون به نحوه عزل و نصب در وزارت صنایع اعتراض دارند.اما با توجه به مدت زمان باقی مانده تا پایان این دوره ریاست‌جمهوری ما بیشتر مراعات می‌کنیم و باید منتظر دوره بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری بمانیم.»