مهر- مدیرعامل توانیر با تشریح جزئیات پیشنهاد اصلاح الگوی مصرف برق در دو برنامه یک و پنج ساله از کاهش ۳۰درصدی مصرف برق با اجرای این برنامه‌ها خبر داد و اعلام کرد: مشترکان زیر الگوی مصرف برق تشویق می‌شوند. وی تصریح کرد: بر همین اساس، وزارت نیرو اگرچه از قبل برنامه‌هایی را برای اصلاح مصرف و سوق دادن آن به سمت مصرف بهینه در نظر داشت، اما با نامگذاری این سال به دستور مقام معظم رهبری برنامه‌های منسجمی برای این امر تدارک دیده شده که شامل برنامه پنج‌ساله برای اصلاح الگوی مصرف است.

بهزاد برنامه تدوین شده از سوی وزارت نیرو را در سه بخش تشویق و محدود کردن مشترکان، اصلاح الگوی مصرف و اصلاح تعرفه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: بر این اساس، مشترکانی که زیر الگو، مصرف می‌کنند تشویق و کسانی که به این الگو توجهی ندارند،

جریمه می‌شوند.

وی ادامه داد: هم اکنون، متوسط مصرف جهانی برق در دنیا برای مشترکان خانگی، ۹۰۰ کیلووات ساعت در سال است، در حالی که آخرین آمارها در ایران نشان می‌دهد که هر مشترک بخش خانگی در سال ۲۹۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند که بیش از ۳ برابر میانگین جهانی است.

مدیرعامل توانیر با اشاره به اختصاص یارانه ۱۰۰‌میلیارد تومانی و توزیع ۵۰‌میلیون رشته لامپ کم‌مصرف در سال ۸۷ گفت: امسال نیز ۱۰۰‌میلیارد تومان دیگر برای توزیع ۵۰‌میلیون رشته لامپ کم مصرف دریافت خواهیم کرد که امید می‌رود تا خردادماه و قبل از پیک مصرف، بتوان بخش عمده‌ای از آن را توزیع کرد.

وی ادامه داد: قیمت برق خانگی در ایران حدود ۲۹/۱ سنت است، در حالی که این رقم در برخی کشورهای دنیا تا ۶/۲۵ سنت نیز می‌رسد. در بخش صنعتی نیز بهای برق در ایران ۰۲/۲ سنت به ازای هر کیلووات ساعت است، در حالی که این رقم در برخی کشورهای دنیا تا ۵/۱۱ سنت نیز پیش می‌رود؛ بنابراین تجدید نظر در قیمت‌های برق یک امر ضروری است که از سوی دولت و مجلس باید مورد تجدید نظر واقع شود.

بهزاد گفت: بر این اساس، هدف ما این است که با اجرای این برنامه بتوانیم مصرف خانوارهای ایرانی را حدود ۲۰ تا ۳۰درصد به سرعت کاهش دهیم.

مدیرعامل توانیر در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان صرفه‌جویی در دستگاه‌های دولتی اظهار کرد: پس از ابلاغ دولت مبنی بر پرداخت قیمت برق توسط دستگاه‌های دولتی به قیمت تمام شده، بررسی‌هایی در توانیر برای اثرگذاری واقعی شدن قیمت برق دستگاه‌های دولتی صورت گرفت که در نتیجه آن مشخص شد که مصرف به میزان ۵/۱۲درصد کاهش یافته است.

بهزاد افزود: این بررسی که میان ۳۰۵۰ دستگاه دولتی صورت گرفته است، نشان می‌دهد که قیمت، نقش مهمی در کاهش مصرف دارد.