گروه صنعت و معدن- به دنبال تاخیر در اجرای ۸ طرح فولادی موسوم به «۸ طرح استانی»، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تصمیم گرفته است که منابع مالی اجرای این طرح را از طریق فروش شرکت‌های ایمیدرو تامین کرده و سپس به دنبال اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش نرخ گاز، این واحدها را به صورت احیای مستقیم احداث کند. با وقوع این اتفاق، رییس هیات عامل ایمیدرو مهندس «احمد هراتی‌نیک» پیش‌بینی می‌کند که در سال‌جاری سه تا پنج طرح از هشت طرح استانی فولاد در بخش احیای مستقیم به بهره‌برداری می‌رسد. وی افزود: در روند اجرای طرح‌های استانی فولاد، بخش احیای مستقیم نسبت به فولادسازی دارای سرعت بیشتری است.

هراتی‌نیک افزود: به طور کلی در سال ۱۳۹۰ شاهد بهره‌برداری کامل و تولید در هشت طرح استانی و فولاد خواهیم بود که با بهره‌برداری کامل از این طرح‌ها و ایجاد ظرفیت‌های جدید دیگر در این بخش ظرفیت تولید فولاد کشور به ۳۰میلیون تن خواهد رسید.

رییس هیات عامل ایمیدرو در خصوص چگونگی تامین منابع ارزی این طرح‌ها گفت: در ابتدا قرار بود این منابع از سوی دولت تامین شود که به دلیل برخی مشکلات قانونی تحقق نیافت.وی ادامه داد: همچنین قرار شد که سازمان از طریق فروش شرکت‌های ایمیدرو به بخش خصوصی و بورس این طرح‌ها را اجرا کند که به دلیل گرفتاری دولتی این منابع به حساب ایمیدرو واریز نشد.

هراتی نیک با اشاره به اینکه در پایان تصمیم بر این شد پنج طرح از این هشت طرح با سرعت بیشتری اجرا و تمامی منابع سازمان بر آنها متمرکز شود، تصریح کرد: سه طرح دیگر که از نظر پیشرفت کار عقب هستند به بخش خصوصی واگذار خواهند شد.

وی اضافه کرد: همچنین امکان دارد ایمیدرو شرکت‌های بزرگ فولادسازی کشور را نیز در اجرای این پنج طرح شریک کند یا اجرای کامل آن را به آنها بسپارد.