مهر- مدیر مهندسی شرکت ملی صادرات گاز ایران از عملیاتی شدن اولین قرارداد گازی با شرکت «ای جی ال» سوئیس از فروردین امسال خبر داد. رسول سلمانی در جمع خبرنگاران گفت: هدف از امضای این قرارداد، کاهش روزانه ۳۰ تا ۴۰‌میلیون مترمکعبی مصرف گاز در نیروگاه‌ها و ایستگاه‌های تقویت فشار و افزایش راندمان در این بخش است.

وی با بیان اینکه با مشارکت شرکت سوئیسی و تکمیل طرح‌های بهینه‌سازی راندمان مصرف انرژی در نیروگاه‌ها و انتقال گاز (Save x) محقق خواهد شد، اظهار کرد: کاهش مصرف گاز نیروگاه‌های حرارتی با افزایش بازدهی آنها به کمک سرمایه‌گذاری خارجی و فروش گاز صرفه‌جویی شده مهمترین هدف پروژه Save x است.

به گفته این مقام مسوول در شرکت ملی صادرات گاز، بازگشت سرمایه در این پروژه از محل فروش گاز صرفه‌جویی شده به سرمایه‌گذاران انجام می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که قرارداد مطالعاتی این پروژه که در اواخر اسفند با مشارکت شرکت ای جی ال سوئیس امضا شده است، بیان کرد: این قرارداد توسط شرکت سوئیسی از اول فروردین ماه سال جاری عملیاتی شده است.

مدیر مهندسی شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به این موضوع که در فاز دوم اجرای این طرح می توان از امکانات سرمایه‌گذاران خارجی به منظور اجرا کردن پروژه‌ها استفاده کنیم، افزود: هم اکنون شرکت‌های مختلفی از کشورهای کره جنوبی، سوئیس، آلمان و ترکیه برای همکاری در این پروژه‌ اعلام آمادگی کرده‌اند.